برآورد دقیقی درباره توقف کرونا در فصل گرما وجود ندارد

به گزارش بلاگ پو، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی شرح داد: هنوز هیچ برآورد دقیقی صورت نگرفته که آیا شیوع ویروس کرونا در شروع فصل گرما متوقف خواهد شد یا خیر.

برآورد دقیقی درباره توقف کرونا در فصل گرما وجود ندارد

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (40) ارزیابی ابعاد اقتصاد کلان شیوع ویروس کرونا آورده است؛ ویروس کرونا با تبدیل شدن به یک ویروس همه گیر دنیای، پیامد های اقتصاد بسیاری در پی داشته و تقریباً همه کشور های دنیا از آن متأثر شده و بنابراین انتظار می رود تا اقتصاد دنیای سال 2020 را با یک رکود قابل توجه سپری کند. در این میان، ایران نیز مانند بسیاری از کشور ها درگیر این همه گیری دنیای شده و در نتیجه از پیامد های اقتصادی ناشی از آن رنج می برد.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس که به بررسی ابعاد اقتصاد کلان شیوع ویروس کرونا در کشور پرداخته تصریح می کند که اقتصاد ایران در حالی با مشکل شیوع بیماری کرونا روبرو شده که دو سال سخت 1397 و 1398 را پشت سر گذاشته است. هرچند کاهش تشکیل سرمایه ثابت در اقتصاد ایران سبب شده است تا ظرفیت تولید بالقوه اقتصاد کاهش یابد و دستیابی به سطح رفاه سال 1390 و پیش از آن سخت باشد؛ از طرف دیگر، بالا بودن نرخ تورم برای دو سال پیاپی 1397 و 1398 و همچنین پیش بینی تورم بالای 25 درصد برای سال 1399 نیز موجب شده است تا بنگاه های بسیاری توانایی ادامه فعالیت خود را از دست بدهند. با این حال پیش بینی می شد که بدون کرونا، اقتصاد ایران در سال 1399 رشد مثبت غیرنفتی (هرچند اندک) را ثبت کند؛ بنابراین گزارش شیوع کرونا ویروس جدید (کووید-19) از انتهای سال 1398 و تداوم آن در سال 1399، اقتصاد ایران را در یک شرایط رکود همراه با نا اطمینانی قرار داده است. کاهش تقاضا برای صادرات محصولات ایران (و به طور کلی کاهش تجارت دنیای) تقاضای کل را از طرف تجارت خارجی متأثر می کند. در بخش داخلی نیز تقاضای کل هم به دلیل کاهش درآمد خانوار و هم کاهش برخی کالا ها و خدمات که به شیوع بیشتر ویروس منجر می شوند (مانند حمل و نقل، رستوران و هتلداری، پوشاک و ...) تحت تأثیر قرار می دهد. از طرف دیگر عرضه کل اقتصاد نیز به دلیل اختلال در شبکه تأمین مواد اولیه و محدودیت فعالیت برخی از واحد های صنفی، با شوک عرضه روبرو شده است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس می افزاید در کنار همه این موارد که رکود به ویژه در فصل بهار را به همراه خواهد داشت، نااطمینانی از شرایط در آینده، بسیار مهم تر و تأثیرگذارتر از آثار رکودی اولیه است. هنوز هیچ برآورد دقیقی صورت نگرفته که آیا شیوع ویروس کرونا در شروع فصل گرما متوقف خواهد شد یا خیر؟ اقتصاد کشور تا چه زمان درگیر کنترل شیوع این ویروس خواهد بود؟ در پاسخ به این سؤالها، مدل سازی های متعددی اجرا شده که در آن ها تلاش شده است تا تحت سناریو های متفاوت، ماندگاری شیوع در کشور و همچنین میزان مبتلایان و مرگ و میر را تعیین کند.

براساس این گزارش صرفنظر از میزان شیوع تحت سناریو های مختلف آنچه تعیین است آن است که چه با کنترل بیماری تا چند ماه آینده و چه در صورت عدم کنترل و تداوم آن تا انتها سال، اقتصاد ایران تا انتها سال 1399 درگیر تبعات اقتصادی ناشی از این ویروس خواهد بود.

نتایج بررسی های مطالعه مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد تحت سناریو های مختلف بین 7/5 تا 11 درصد از ستانده اقتصاد در نتیجه شیوع ویروس کرونا کاهش خواهد یافت. همچنین بین 2870 تا 6431 هزار نفر از شاغلان فعلی، متأثر از شیوع ویروس شغل خود را از دست خواهند داد.

ارزیابی آثار اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر شرایط معیشت خانوار در گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که هرچند همه گروه های درآمدی از شرایط جدید متأثر خواهند شد، اما تأثیرپذیری دهک های پایین (محروم تر) بیشتر خواهد بود. بررسی شرایط اشتغال دهک های پایین نشان می دهد، در حالی که حدود 73 درصد از خانوار های دهک اول و 83 درصد از خانوار های دهک دوم دارای حداقل یک نفر شاغل هستند، اما تنها در حدود 13 درصد از خانوار های دهک اول و 24 درصد از خانوار های دهک دوم، هزینه بیمه بازنشستگی در سال 1397 پرداخت کرده و تحت پوشش بیمه (غیردرمانی) هستند. این در حالی است که این نسبت در دهک دهم (ثروتمندتر) 35 درصد است.

براساس این گزارش این موضوع به آن معناست که حمایت هایی که از بنگاه به صورت بخشودگی سهم بیمه کارفرما و کارگر یا حمایت هایی از نوع پرداخت بیمه بیکاری، ضریب اصابت پایینی به دهک های پایین درآمدی داشته و بیشترین حمایت را از دهک های متوسط و بالا به عمل خواهد آورد. این نکته زمانی اهمیت بیشتری می یابد که توجه داشته باشیم هرگونه حمایتی در شرایط فعلی، با احتمال زیاد از منابع تورم زا تأمین شده و در نتیجه به قیمت تحمیل تورم به اقتصاد خواهد بود؛ بنابراین اگر حمایت ها معطوف به نیروی کار رسمی باشد، بخش زیادی از نیروی کار که عمدتاً در دهک های پایین درآمدی قرار دارند، بی بهره خواهند بود. در این صورت نتیجه این خواهد شد که از دهک های میانی و بالایی با هزینه تحمیل تورم به کل جامعه و به خصوص دهک های پایینی، حمایت کرده ایم.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می کند که بهینه ترین شیوه حمایت که بتواند موفقیت طرح فاصله گذاری اجتماعی را تضمین کند در شرایط فعلی، اولویت قرار دادن حمایت از خانوار برای تأمین معیشت است. این حمایت می تواند به صورت پلکانی باشد، یعنی به جای آنکه بخشی از جامعه مشمول دریافت حمایت شده و بخشی حذف شوند، میزان حمایت بر اساس درآمد، از حدی بالاتر از مقادیر تعیین شده، به صورت پلکانی کاهش یابد. اجرای این نوع از حمایت با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و با پذیرش درصدی از خطا، قابل انجام است.

گزارش مرکز پژوهش های مجلس تصریح می کند که در صورت اصرار بر وجود حمایت مستقیم از کسب وکار های کوچک و متوسط و اصناف و مشاغل آسیب دیده از کرونا، مناسب تر آن است که این حمایت ها مبتنی بر داده ها و اطلاعات منتج از عملکرد آن ها و به طور خاص بر اساس اطلاعات انتهاه های فروشگاهی (POS) این مشاغل صورت گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 25051

به "برآورد دقیقی درباره توقف کرونا در فصل گرما وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برآورد دقیقی درباره توقف کرونا در فصل گرما وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید