تاریخچه ی لپ تاپ هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020

به گزارش بلاگ پو، هواوی در حال حاضر در بخش سخت افزاری خود محصولات متنوعی دارد. از بهترین و زیباترین محصولات این شرکت هم لپ تاپ های میت بوک هستند که در کنار عملکرد بسیار خوب، طراحی فوق العاده زیبایی هم دارند. در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به تاریخچه لپ تاپ های میت بوک هواوی، از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020.

تاریخچه ی لپ تاپ هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020

هواوی یکی از عظیم ترین و پیروز ترین شرکت های حوزه فناوری است که در سال 1987، توسط رن ژنگفی، معاون و مدیر سابق ارتش آزادی بخش، تاسیس شد. غول عظیم چینی از همان ابتدا نیز سعی داشت تا جایی که ممکن است به خود متکی باشد تا بتواند در همه زمینه ها، اعم از نرم افزار، سخت افزار، ارتباطات و مواردی از این دست مستقل عمل کند.

در نتیجه این افکار جاه طلبانه، پیشرفت بسیار سریعی را از این شرکت شاهد بودیم. در واقع هواوی که غالبا در حوزه تجهیزات مخابراتی فعالیت می نماید، توانست خیلی زود کسب و کار خود را گسترش دهد و اکنون یکی از عظیم ترین سازندگان گوشی های هوشمند به حساب می آید. البته در کنار گوشی، محصولات زیادی را هم از این شرکت شاهد هستیم که از جمله مهم ترین آن می توان به تبلت و لپ تاپ اشاره نمود.

اما در این مطلب به طور ویژه روی لپ تاپ های میت بوک هواوی تمرکز نموده ایم. یعنی محصولات سری میت بوک که در ابتدا در سال 2016 راهی بازار شدند و اکنون که حدودا 4 سال گذشته، همچنان شاهد معرفی لپ تاپ های بیشتری از این سری هستیم که در بازار هم عملکرد نسبتا رضایت بخشی را از خود به جای گذاشته اند.

2016: میت بوک، تبلتی در قامت یک لپ تاپ

اولین کوشش هواوی در طراحی یک لپ تاپ، به ساخت میت بوک 2016 منجر شد. محصولی که در کنگره جهانی موبایل بارسلونا رونمایی شد. در آن موقع مایکروسافت با تبلت های هیبریدی سرفیس، بر این بخش از بازار حکومت می کرد و میت بوک نیز با الهام از آن ها ساخته شده بود.

میت بوک 2016 از نمایشگری 12 اینچی بهره می برد که وضوح تصویر در آن به عدد بسیار خوب 1440 × 2160 پیکسل می رسید. با این حال، شرکت های امروزی سعی می نمایند تا جایی که امکان دارد در ساخت چنین محصولاتی، حواشی دور نمایشگر را کاهش دهند. اگرچه اگر الان بخواهیم به گذشته نگاه کنیم، حواشی دور نمایشگر این محصول زیاد به نظر می رسد، اما در سال 2016، میت بوک 2016 توجه کاربران زیادی را به طراحی زیبای خود جلب کرد.

قلب تپنده میت بوک را پردازنده اینتل Core M3-6Y30 تشکیل می داد. پردازنده ای فوق العاده کم مصرف که بر پایه لیتوگرافی 14 نانومتری طراحی شده بود و از دو هسته با محدوده فرکانسی 0.9 - 2.2 گیگاهرتز بهره می برد. هواوی برای این محصول، گرافیک مجزا در نظر نگرفت و این وظیفه به گرافیک داخلی Intel HD Graphics 515 محول شده بود. این ترکیب سخت افزاری با 4 گیگابایت رم و یک باتری 4430 میلی آمپر ساعتی تکمیل شد و از لحاظ عملکرد نیز توانست رضایت اکثریت کاربران را بدست بیاورد.

میت بوک 2016 حدودا 640 گرم وزن داشت و ضخامت آن به 6.9 میلی متر می رسید. از آن جایی هم که هواوی ویندوز 10 نسخه هوم را به صورت پیش فرض روی آن نصب نموده بود، به نظر می رسید یک لپ تاپ 12 اینچی کوچک، جمع و جور و بسیار سبک و باریک در اختیار دارید. هواوی برای سهولت استفاده از این محصول، پشتیبانی از قلم میت پن (MatePen) را هم به آن اضافه نمود تا کاربران بتوانند به راحتی فعالیت های نوشتاری خود را انجام دهند.

روی بخش جلویی دستگاه یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی تعبیه شده بود تا وظیفه وب کم را برعهده گیرد. بدیهی است نمی خواهیم از این سنسور تعریف کنیم چون واقعا کیفیت خیلی خوبی نداشت. اما این را نمی توان نقطه ضعف دانست چون بعضی از لپ تاپ های امروزی هم از وب کم های با کیفیتی استفاده نمی نمایند. جالب اینجا بود که هواوی در آن موقع این محصول را به حسگر اثر انگشت نیز مجهز نموده بود منتها محل تعبیه این حسگر روی کلید های کنترل شدت صدا، روی فریم کناری دستگاه قرار داشت.

هواوی برای این محصول از 128 گیگابایت حافظه SSD استفاده نموده بود تا به این صورت فرایند جابه جایی فایل ها و یا نصب برنامه با بیشترین سرعت و بدون هیچگونه کندی صورت گیرد. معمولا تبلت ها برای رسیدگی به امور روزانه نظیر تماشای فیلم و سریال، رسیدگی به کارهای سبک دانشجویی و مواردی از این دست مناسب هستند و در اختیار داشتن 128 گیگابایت حافظه پرسرعت SSD، میت بوک 2016 را به محصولی ایده آل جهت انجام این کار تبدیل نموده بود.

اما طولی نکشید کاربران و کارشناسان حوزه فناوری، زبان به انتقاد گگرددند. بعضی ها معتقد بودند میت بوک آنقدرها خوب نیست که هواوی ادعا می نماید. بعضی دیگر هم هواوی را شرکتی کپی کار خوانده و بر این باور بودند غول چینی با ترکیب سرفیس های مایکروسافت و آیپدهای اپل، این محصول را ساخته و هیچ نوآوری خاصی در آن دیده نمی گردد.

عده ای می گفتند میت بوک که با نام میت بوک m5-6Y54 نیز شناخته می شد، دستگاه سبک وزنی است. اما رقبای اصلی آن از لحاظ سهولت در جابه جایی عملکرد بهتری دارند. بعضی نیز معتقد بودند در قامت یک تبلت، می توان این محصول را رضایت بخش توصیف کرد اما وقتی بخواهیم به عنوان یک اولترابوک به آن نگاه کنیم، عملکرد خوبی را از آن شاهد نیستیم.

در آن موقع، محصولاتی نظیر سرفیس پرو 4 که بسیار زیبا، با کیفیت و قدرتمند بودند در بازار حضور داشتند. سرفیس پرو 4 اگرچه کمی زودتر از نماینده هواوی راهی بازار شد اما به لطف بهره مندی از پردازنده اینتل Core i5-6300U با دو هسته پردازشی و فرکانس 2.4 گیگاهرتز، 256 گیگابایت حافظه SSD و 8 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR3، عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشت. نمایشگر آن هم 12.3 اینچی بود و از وضوح 2736 × 1824 پیکسل بهره می برد. همین مسئله نیز باعث شد کاربران زیاد به اولین نماینده هواوی در این بخش توجه ننمایند. (البته مایکروسافت همچنان هم در فراوری تبلت های اینچنینی پیروز عمل می نماید و کاربران زیادی هم دارد).

اینجا بود که هواوی تصمیم گرفت میت بوک را در بخش پردازنده و رم ارتقا دهد. بدین ترتیب شاهد نسخه بهبود یافته میت بوک با 8 گیگابایت حافظه رم از نوع LPDDR3، حافظه داخلی از نوع SSD تا ظرفیت 512 گیگابایت و پردازنده Core m5-6Y54 با دو هسته و چهار رشته بودیم که در محدوده فرکانسی 1.1 - 2.7 گیگاهرتز فعالیت می کرد. حالا رقابت بین سرفیس پرو 4 و میت بوک ارتقا یافته به اوج خود رسید و نمی شد به راحتی بین آن ها یکی را انتخاب کرد.

2017: میت بوک E، میت بوک D و میت بوک ایکس

با این اوصاف از آن موقع حدودا 4 سال می گذرد و هر دو شرکت (به علاوه چندین شرکت دیگر) در زمینه ساخت محصولات اینچنینی پیشرفت زیادی داشته اند. اما از آن جایی که در آن موقع شرکت های سازنده لپ تاپ را با نام هایی نظیر ایسوس، لنوو، HP، ایسر و … می شناختیم که محصولات بسیار با کیفیتی هم فراوری می کردند، هنگام خرید لپ تاپ نام هواوی به ذهنمان خطور نمی کرد. (اکنون نیز کم و بیش شرایط به همین شکل است).

به همین دلیل این شرکت تصمیم گرفت سال بعد، یعنی در سال 2017، سه مدل دیگر از محصولات مبتنی بر ویندوز خود را با نام های میت بوک E، میت بوک D و میت بوک ایکس راهی بازار کند. در واقع در این بین مدل های D و ایکس را می شد رسما یک لپ تاپ دانست. چون مدل E یک محصول تبدیل شدنی بود و حتی هواوی هم در بازاریابی آن، به کاربرد آن در حوزه کارهای اداری تاکید نمود.

میت بوک E از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به نسخه اولیه میت بوک داشت. البته تغییراتی در آن دیده می شد منتها آنقدری نبود که محسوس باشد. این تبلت در رنگ های طلایی، آبی و صورتی راهی بازار شد تا سلیقه های مختلف را پوشش دهد. در واقع این محصول شبیه به یک تبلت اندرویدی عظیم بود که به جای اندروید از ویندوز 10 بهره می برد و به همین خاطر می شد آن را برای اهداف کاری نیز مورد استفاده قرار داد.

هواوی حواشی دور نمایشگر آن را به خوبی کنترل کرد تا محصول نهایی از لحاظ طراحی بسیار زیبا و چشم نواز باشد. میت بوک E با پردازنده i5-7Y544 Kaby Lake، نمایشگر 12.1 اینچی و وزن 1.1 کیلوگرم در دسترس کاربران نهاده شد. اما با این حال از آن به عنوان یک تبلت یاد می شد و نه لپ تاپ.

ورود هواوی به دنیای لپ تاپ ها با میت بوک D و ایکس در سال 2017 شروع شد. میت بوک D از نمایشگری 15.6 اینچی FHD بهره می برد تا بدین ترتیب رسما با یک لپ تاپ روبرو شویم و نه یک تبلتی که قابلیت تبدیل شدن به لپ تاپ را دارد. قلب تپنده این محصول را پردازنده بسیار قدرتمند i7-7500U تشکیل می داد و به عنوان پردازنده گرافیکی، شاهد جیفورس 940MX بودیم که عملکرد خوبی هم داشت. این ترکیب سخت افزاری با 8 گیگابایت رم DDR4 و 128 گیگابایت حافظه داخلی تکمیل شد تا اولین لپ تاپ میت بوک با قدرت در جمع رقبا ظاهر گردد.

میت بوک ایکس هم لپ تاپ دیگری از سوی شرکت چینی بود و از نظر بسیاری از کاربران، زیباترین لپ تاپ فراوری شده در سال 2017 شناخته می شد. میت بوک ایکس نه تنها از لحاظ ظاهری زیبا و چشم نواز بود، بلکه ضخامت کمی داشت و به همین خاطر وزن آن به میزان قابل توجهی به نسبت رقبا پایین تر بود.

در همان سال بود که ایسوس هم لپ تاپ های سبک وزن خود را نظیر ذن بوک 3 راهی بازار نموده بود و به همین خاطر این دو شرکت وارد رقابت سختی با یکدیگر شدند. هواوی در طراحی این لپ تاپ هرآنچه که در چنته داشت رو کرد. در نتیجه محصولی فراوری شد که نه تنها توانست ستایش افراد مختلف را به خاطر طراحی زیبا برانگیزد، بلکه از مشخصات سخت افزاری بسیار خوبی هم بهره می برد تا بتواند احتیاجهای کاربران را در سطوح مختلف پوشش دهد.

متخصصان در رابطه با میت بوک ایکس کاملا نظر مثبت داشته و به تمجید از توجه به جزئیات هواوی در طراحی آن پرداختند. البته یک نقطه ضعف جزئی هم به آن وارد کردند که به عملکرد نه چندان خوب ترک پد مربوط می شد. هرچند این نقطه ضعفی نبود که بخواهد عملکرد پیروزیت آمیز میت بوک ایکس را با چالش روبرو کند.

هواوی در ساخت بدنه 12 میلی متری این محصول از آلومینیوم با پوشش مات استفاده کرد که ظاهری فوق العاده جذاب به آن داده بود. وجود نمایشگری 13 اینچی با وضوح 2160 × 1440 باعث شد جزئیات تصاویر به بهترین شکل ممکن در آن به نمایش درآیند؛ بنابراین میت بوک ایکس به بهترین گزینه برای تماشای فیلم تبدیل شد.

البته این تنها کاری نبود که لپ تاپ هواوی توان انجام آن را داشت. غول چینی برای این محصول یک پردازنده i5-7200U و 8 گیگابایت رم LPDDR3 در نظر گرفته بود که برای رسیدگی به امور روزانه کافی به نظر می رسید. عدم بهره مندی از گرافیک مجزا باعث شده بود میزان دمای فراوری شده آنقدری زیاد نباشد که به یک خنک نماینده حرفه ای احتیاج گردد منتها راهکار هواوی برای کنترل همان میزان دمای فراوری شده هم مورد پسند کارشناسان واقع نشد.

اتفاقا هواوی برای طراحی سیستم خنک نماینده میت بوک ایکس روش جالبی را هم در پیش گرفته بود. این شرکت از ماده های ژل مانندی استفاده کرد که هنگام افزایش دمای کاری لپ تاپ، از حالت جامد به مایع درمی آمد. از لحاظ تئوری، این راهکار در مقایسه با سیستم های خنک نماینده مبتنی بر محفظه بخار، سرعت بیشتری در انتقال حرارت داشتند. از آن جایی هم که احتمالا به خاطر عملکرد بدون صدا، فن از درون این لپ تاپ حذف شده بود، هواوی باید روشی را برای انتقال حرارت در نظر می گرفت که ظاهرا راهی جز بسته های ژل مانند وجود نداشت.

میت بوک ایکس لپ تاپ خوبی بود اما نقاط ضعفی هم داشت که خب نمی شد به سادگی از کنار آن گذشت. با همه این تفاسیر، کاربران بیشتر از گذشته به لپ تاپ های میت بوک علاقه نشان دادند و همین موضوع انگیزه ای شد برای هواوی تا به این فرایند پیروزیت آمیز ادامه دهد. در نتیحه در سال 2018، محصولی وارد بازار شد که می شد کوشش هواوی را در پوشش نقاط ضعف نسل های قبل به خوبی در آن دید.

2018: میت بوک ایکس پرو

در سال 2018، هواوی میت بوک ایکس پرو راهی بازار شد. همانطور که از اسم این محصول پیداست، هواوی آن را فراوری کرد تا بتواند نقاط ضعف میت ایکس سال گذشته را جبران کند. این محصول در همان نگاه اول بسیاری از کاربران را مجذوب خود کرد. استفاده از فلز بسیار با کیفیت در ساخت بدنه و ضخامت تنها 14.6 میلی متری باعث شد میت ایکس پرو مفهوم زیبایی در بین میت بوک ها را بار دیگر تغییر دهد.

اما این تمام ماجرا نبود و جذابیت نماینده قدرتمند هواوی تنها به شکل ظاهری آن محدود نشد. غول چینی برای این محصول از پردازنده قدرتمند Core i7-8550U استفاده کرد که از 4 هسته و 8 رشته بهره می برد و در محدوده فرکانسی 1.8 - 4.0 گیگاهرتز فعالیت می کرد.

هواوی در ساخت نمایشگر این محصول هم تمام کوشش خود را به کار برد تا هیچ نقطه ضعفی به آن وارد نباشد. بدین ترتیب شاهد یکی از کم حاشیه ترین نمایشگرهایی بودیم که در یک لپ تاپ قرار می گیرد. بیش از 90 درصد پنل جلویی را نمایشگر تشکیل می داد که چنین درصدی را در کمتر لپ تاپی شاهد هستیم. در راستای طراحی ظریف و مدرن، هواوی کوشش کرد تا جایی که ممکن است حواشی را حذف کند و همانطور که مشاهده می کنید به میزان زیادی هم در این راستا پیروز بوده.

با این همه زیبایی، باز هم همه چیز در رابطه با این محصول عادی به نظر می رسید جز یک مورد که آن هم وب کم بود. هواوی در راستای کاهش حواشی بالا، مجبور شد وب کم را نه به فریم پایینی بلکه به درون کیبورد منتقل کند. اما این وب کم یک مگاپیکسلی از مکانیزم جهنده بهره می برد. بدین صورت که باید دکمه مربوطه در بخش بالایی کیبورد را فشار می دادیم تا این دوربین به بیرون بجهد.

اگرچه بعضی از کاربران این حرکت هواوی را خلاقانه دانستند اما این وب کم از سنسوری به عظیمی 1 مگاپیکسل بهره می برد و قرارگیری آن در چنین محلی هم باعث می شد سوژه ها در زاویه درستی قرار نگیرند. به همین خاطر عملکرد این وب کم آنطور که انتظار می رفت نبود.

در سال 2018، میت بوک ایکس پرو رقبای سرسخت و بسیار قدرتمندی نظیر سرفیس لپ تاپ را با نمایشگر 13.5 اینچی موسوم به پیکسل سنس روبروی خود می دید. نماینده هواوی به نمایشگری 13.9 اینچی مجهز شده بود که از وضوح تصویر خیره نماینده 3000 × 2000 بهره می برد. اما برخلاف سرفیس لپ تاپ که پردازنده نسل هفتم اینتل را به عنوان قلب تپنده در اختیار داشت، هواوی تصمیم گرفت از نسل هشتم استفاده کند که همین موضوع باعث رجحان انکارناپذیر نماینده چینی ها در مقابل سرفیس شد.

هواوی با میت ایکس پرو به پیروزیت های زیادی دست پیدا کرد. در واقع سال 2018 زمانی بود که این شرکت توانست به فرمول درست ساخت لپ تاپ دست پیدا کند و دیگر اشتباهات مبتدیانه قبل را انجام نمی داد. در واقع رمز پیروزی بسیار ساده بود؛ عدم تغییر ساختار کلی بدنه و ارتقای سخت افزاری. در نتیجه، میت بوک 13 در سال 2019 راهی بازار شد.

2019: میت بوک 13

با ورود میت بوک 13 بار دیگر کاربران غافلگیر شدند. این محصول تغییرات قابل توجهی را به نسبت سری قبل داشت و توانست به رقیبی شایسته برای لپ تاپ های بالارده تبدیل گردد. این محصول به نسبت رقبای هم قیمت خود از قدرت پردازشی بیشتری برخوردار بود و به لطف طراحی زیبا و چشم نوازی که داشت، توانست هواداران بسیار زیادی پیدا کند و تحسین کارشناسان را برانگیزد.

هواوی برای کاهش هزینه تمام شده این محصول اما مجبور شد یک سری قابلیت ها را از آن حذف کند. اما حذف این قابلیت ها باعث نشد تجربه کاربری با مشکل روبرو شده و یا از لذت آن کاسته گردد. مثلا درگاه تاندربولت 3 در آن حضور نداشت که البته این موضوع بیشتر برای کاربران حرفه ای می تواند یک مسأله مهم باشد. از طرفی تنوع سخت افزاری آن هم پایین بود. برای محصولی که در سال 2019 وارد بازار شد و بیش از 1000 دلار هم قیمت داشت، وجود یک ترکیب سخت افزاری با 12 یا 16 گیگابایت رم در کنار نسخه های 8 گیگابایتی می توانست کارآمدتر باشد اما خب اینچنین نشد و میت بوک 13 با 8 گیگابایت رم در دسترس نهاده شد.

اما از طرفی از لحاظ عملکرد پردازشی، طول عمر باتری، کیفیت نمایشگر، وضوح صدا و مواردی از این دست، میت بوک 13 یک محصول فوق العاده و تحسین برانگیز بود که بسیاری از کارشناسان معتقد بودند ارزش خرید بالایی هم دارد. اگرچه می شد میزان رم را افزایش داد تا محصولی بی نقص را ببینیم اما در کنار همین میزان رم از پردازنده قدرتمند Core i7-8565U استفاده شد که از 4 هسته و 8 رشته با فرکانس 1.80 - 4.6 گیگاهرتز بهره می برد. عملکرد باتری این محصول هم بسیار خوب و رضایت بخش بود. مخصوصا اینکه هواوی قابلیت شارژ سریع را هم به آن اضافه نمود.

پردازنده گرافیکی این محصول را گرافیک MX150 انویدیا تشکیل می داد که از 2 گیگابایت حافظه پر سرعت GDDR5 بهره می برد. در کنار آن هم از 8 گیگابایت رم و 512 گیگابایت SSD استفاده شد تا احتیاجهای کاربران با بالاترین سرعت ممکن برطرف شد. البته از آن جایی که ظرفیت گرافیک این محصول محدود بود، انتظار عملکرد بسیار خوبی از آن در اجرای بازی های روز با کیفیت بالا نداشتیم.

همانطور که از اسم این محصول پیداست، نمایشگر آن 13 اینچی بود و از وضوح 2160 × 1440 بهره می برد. نمایشگری که حداکثر روشنایی در آن به 300 نیت می رسید و به صورت 100 درصد فضای رنگی sRGB را پوشش می داد.

بسیاری از کاربران نیز معتقد بودند این محصول حتی از مک بوک 2019 اپل هم زیباتر بود. البته نباید این موضوع را هم فراموش کنیم که میت بوک ها واقعا شبیه به مک بوک های اپل هستند و نمی توان این موضوع را انکار کرد. اما در دنیای فناوری، مادامی که یک نوآوری مطابق سلیقه و علاقه کاربران باشد، بدیهی است شرکت ها از آن الگو برداری نمایند. برای مثال تیم کوک یکی از منتقدین سیاست مایکروسافت در قبال تبلت های سرفیس پرو بود. اما در نهایت تمایل کاربران، کوپرتینویی ها را هم به سوی ساخت چنین محصولاتی سوق داد.

اما به نظر می رسید سال 2019 همچنان می تواند میزبان یک لپ تاپ دیگر از هواوی باشد. هنوز جانشینی برای میت ایکس پرو سال گذشته راهی بازار نشده بود. نماینده سال 2018 بسیار تحسین برانگیز بود و هواوی هم اصلا قصد نداشت به فراوری جانشین های آن انتها دهد. بدین ترتیب، میت بوک ایکس پرو 2019 راهی بازار شد.

2019: میت بوک ایکس پرو

میت بوک ایکس پرو 2019 به عنوان جانشین لپ تاپ پیروز هواوی در سال 2018 راهی بازار شد. هواوی که تا آن موقع با محصولات خود حسابی کاربران را شگفت زده نموده بود، باید تغییراتی در این محصول بوجود می آورد تا بار دیگر توجه را به سوی خود جلب کند. منتها این تغییر در طراحی ظاهری دیده نشد. البته این اقدام شرکت چینی نه تنها با انتقادی همراه نبود بلکه بسیار حمایت هم شد چون میت ایکس پرو 2018 با همان زبان طراحی زیبا و چشم نواز خود به برگ برنده هواوی در بین رقبا تبدیل شد و بهتر بود هواوی برای نوآوری، باطن دستگاه را دستخوش تغییراتی اساسی می کرد.

کارشناسان مختلف هواوی میت بوک ایکس پرو را به خاطر حواشی بسیار باریک نمایشگر، نمایشگر باکیفیت، ابعاد و وزن مناسب، سرعت شارژ بالا و پردازنده گرافیکی مجزا تحسین نموده بودند. نقطه ضعف اساسی آن هم همچنان همان محل بد تعبیه وب کم بود. اما یک مشکل دیگر در رابطه با این محصول، قیمت بالای آن بود که باعث شد خرید آن از توان کاربران عادی خارج باشد.

این لپ تاپ به عنوان قلب تپنده خود از پردازنده Core i7-8565U، پردازنده گرافیکی MX250 با 2 گیگابایت حافظه پرسرعت GDDR5 و 16 گیگابایت رم استفاده می کرد و به 1 ترابایت حافظه SSD هم مجهز شده بود. وضوح نمایشگر 13.9 اینچی آن مجددا به 3000 × 2000 بازگشت تا میت بوک ایکس پرو 2019 از همه لحاظ یک محصول تمام عیار باشد.

همانطور که اشاره شد، از سال 2018 به بعد هواوی دیگر اشتباهات قبل را در ساخت لپ تاپ تکرار نکرد و تقریبا در این زمینه به یک شرکت حرفه ای تبدیل شد. برای مثال میت ایکس پرو 2019 هرچند از لحاظ ظاهر تغییری به نسبت قبل نداشت، اما هواوی به خوبی متوجه این شد که چه چیز می تواند کاربران را مجددا به وجد بیاورد. بدین ترتیب تنها دغدغه کاربران یعنی عدم بهره مندی از میزان حافظه رم بیشتر را با یک رم 16 گیگابایتی به طور کامل برطرف کرد. همه این ها در حالی بود که بار دیگر از لحاظ طراحی هم تحسین شد.

اما نمایندگان سال 2019 هواوی به این محصولات خلاصه نشدند. غول چینی که حسابی در ساخت لپ تاپ ها خوش درخشیده بود تصمیم گرفت تنوعی در محصولات خود داده و اینبار با AMD وارد همکاری گردد، تا بدین ترتیب برای علاقه مندان به پردازنده های AMD نیز گزینه های خوبی برای خرید در دسترس باشد.

2019: میت بوک D15 و D14

به همین دلیل لپ تاپ های میت بوک D15 و D14 با پردازنده های رایزن 5 و رایزن 7 و در رنگ خاکستری راهی بازار شدند. همچنین محصولاتی نظیر میت بوک 14 و میت بوک 13 هم در جریان کنگره جهانی موبایل 2019 رونمایی شدند که هواوی از آن ها به عنوان محصولاتی هنری، نوآورانه و هوشمند یاد کرد.

میت بوک D15 از نمایشگری 15.6 اینچی از نوع IPS و وضوح 1920 × 1080 بهره می برد. این محصول با پردازنده رایزن 5 3500U و رایزن 7 3700U راهی بازار شد. گرافیک داخلی آن ها را نیز به ترتیب Vega 8 با 8 هسته و RX Vega 10 با 10 هسته تشکیل می داد که از گرافیک های خوب به حساب می آیند.

برای این محصول 8 گیگابایت رم ، 1 ترابایت HDD و 256 گیگابایت SSD نیز در نظر گرفته شد تا کاربر نه از بابت فضا مسئله ای داشته باشد و نه از بابت سرعت. مدل 14 اینچی نیز از همین مشخصات بهره می برد، با این تفاوت که نمایشگر آن 14 اینچی بوده و حافظه داخلی آن نیز 512/256 گیگابایتی از نوع SSD است. (این دو محصول در مدل هایی با پردازنده اینتل و گرافیک انویدیا MX250 نیز راهی بازار شدند).

جاه طلبی های هواوی در سال 2020 هم به انتها نرسید و سال جاری نیز نماینده های شایسته ای از این شرکت راهی بازار شده اند. در واقع این شرکت به نوعی مجبور به ادامه راستا پیروزیت آمیز در این بخش هاست چرا که طی یکی دو سال اخیر هم از لحاظ نرم افزاری (گوگل) و هم از لحاظ سخت افزاری (منع ارسال تراشه) به شدت توسط دولت آمریکا تحریم شده و به نظر می رسد بخش گوشی این شرکت در آینده ای نزدیک به ورطه نابودی کشیده خواهد شد. برای کاهش تاثیرات منفی، هواوی باید در این بخش ها کوشش خود را افزایش دهد تا بالاخره بتواند راهی برای مذاکره و یا دور زدن تحریم پیدا کند.

  • نقد و آنالیز لپ تاپ هواوی میت بوک D15 با پردازنده AMD

2020: میت بوک 13، میت بوک 14 و میت بوک ایکس پرو

به همین دلیل 3 میت بوک جدید در سال 2020 راهی بازار شدند که از زبان طراحی آشنا و البته محبوب برخوردارند. این محصولات به ترتیب شامل میت بوک 13 2020، میت بوک 14 2020 و میت بوک ایکس پرو 2020 می شوند که نسخه های قدیمی شان در سال های گذشته پیروزیت بسیار خوبی را بدست آوردند.

میت بوک 13 2020 از لحاظ سخت افزاری کمی به نسبت قبل بهبود داشته تا بدین ترتیب با احتیاجهای امروز کاربران سازگاری بیشتری داشته باشد. این محصول که تنها 14.9 میلی متر ضخامت دارد، از بدنه ای آلومینیومی بهره می برد و در دو رنگ خاکستری و نقره ای به فروش می رسد.

همانطور که از نامش پیداست، میت بوک 13 از نمایشگری 13 اینچی با وضوح 2160 × 1440 بهره می برد تا تماشای محتوا در آن بسیار لذت بخش باشد. قلب تپنده این محصول را در یک مدل پردازنده نسل ده اینتل یعنی i5-102100U و در مدلی دیگر i7-10510U تشکیل می دهند.

به عنوان گرافیک، شاهد حضور انویدیا MX250 هستیم که توان پردازشی خوبی دارد. این لپ تاپ در مدلی مجهز به پردازنده رایزن 5 3500U شرکت AMD نیز راهی بازار شد که قیمت کمتری هم دارد و به عنوان پردازنده گرافیکی، رادئون وگا 8 در آن ایفای نقش می نماید.

میت بوک 14 2020 اما از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با مدل 13 اینچی ندارد منتها در بخش سخت افزار از پردازنده های بسیار قدرتمند و جدید رایزن 5 4600H و رایزن 7 4800H بهره می برد.

با عملکرد پیروزیت آمیز میت بوک ایکس پرو، هواوی تصمیم گرفت نسخه 2020 آن را هم فراوری کند. محصولی که از لحاظ ظاهر شباهت زیادی با مدل 2019 داشت منتها از لحاظ سخت افزاری کمی ارتقا یافت. به خصوص اینکه مدل بالارده آن برای آن دسته از کاربرانی که به دنبال یک لپ تاپ قدرتمند می گردند، یک انتخاب فوق العاده جذاب به حساب می آید.

در حال حاضر، هواوی در بخش لپ تاپ ها محصولات زیادی دارد. شرکتی که در ابتدا با یک تبلت هیبریدی شروع به کار کرد و در نهایت به محصولی رسید که هواداران و علاقه مندان بسیار زیادی دارد. در واقع زیرکی و جاه طلبی های این شرکت بود که باعث شد به سرعت در فراوری لپ تاپ ها پیشرفت کند. لپ تاپ هایی که اکنون نام آن ها را در جمع عظیمان این زمینه می بینیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 36841

به "تاریخچه ی لپ تاپ هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه ی لپ تاپ هواوی؛ از میت بوک 2016 تا میت بوک ایکس پرو 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید