تشکیل 20 پرونده تعزیراتی با گشت امروز در بازارچه شهرستانی تهران

به گزارش بلاگ پو، گشت مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، شهرداری، بازرسی اصناف بهداشت و با دستور دادستانی در بازارچه شهرستانی میدان امام حسین برگزار گردید و طی آن تخلفاتی از جمله گرانفروشی، عدم رعایت بهداشت، عدم رعایت مقررات صنفی، و سد معبر مشاهده شد که در مورد این تخلفات گزارش ارایه و با آنها برخورد شد و طبق گفته رئیس گشت های مشترک سازمان تعزیرات در این گشت 20 پرونده تشکیل شد.

تشکیل 20 پرونده تعزیراتی با گشت امروز در بازارچه شهرستانی تهران

به گزارش خبرنگاران، صبح امروز (دوشنبه) گشت مشترک سازمان تعزیرات حکومتی استان تهران در خصوص طرح ساماندهی بازارچه شهرستانی میدان امام حسین (ع) تهران با حضور نمایندگانی از نیروی انتظامی، شهرداری، بازرسی اصناف، بهداشت و درمان و با دستور دادستانی برگزار گردید که هدف از این گشت برخورد با تخلفات گرانفروشی، بهداشتی، صنفی و سد معبر اعلام شد.

در بدو ورود گروه گشت تعزیرات و نمایندگان سازمان های مرتبط با کرکره های پایین کشیده بسیاری از واحدهای صنفی بازارچه شهرستانی روبرو شدند. برخی واحدهای صنفی فعال از نظر بهداشتی و همچنین سد معبر تخلفاتی داشتند که از سوی نمایندگان سازمان های مسئول اعلام شد که در گذشته نیز تذکراتی به آنها داده شده ولی اعمال ننموده اند و پرونده تخلف تشکیل و جریمه صادر شد که حتی برخی از این جریمه ها در محل وصول شد.

یکی دیگر از مواردی که در این بازارچه به صورت پررنگی خودنمایی می کرد عدم رعایت بهداشت از سوی واحدهای صنفی این محل بود که هم برای خود افراد شاغل در آن و همچنین برای مردمی که برای برطرف مایحتاج خود به آنجا مراجعه می نمایند از نظر سلامتی خطرآفرین بود.

در این خصوص مشاهده شد که در یکی از واحدهای صنفی برخی محصولات خوراکی مجوز بهداشتی تقلبی داشتند. به طور مثال کالایی با عنوان رنگ زعفران قائنات برچسب تقلبی داشت که به واحد صنفی دستور جمع آوری این کالا داده شد. همچنین یک واحد صنفی تخلف صنفی نداشت اما فاقد پروانه کسب بود که در این رابطه پرونده تخلف تشکیل شد.

از جمله موارد مطرح دیگر در این گشت که توسط مردم حاضر اعلام شد این بود که گرانی محصولات در میادین میوه و تره بار باعث می گردد که آنها به این بازارچه ها که قیمت های آن پایین تر است مراجعه نمایند و همچنین از مسئولین تعزیرات خواستند که نسبت به گرانفروشی در میادین میوه و تره بار نیز رسیدگی داشته باشد.

با وجود اینکه رعایت بهداشت چه از نظر زیرساخت و چه توسط افراد حاضر در واحد صنفی باید رعایت گردد، اما با درخواست مدارکی مانند کارت بهداشت از برخی فروشندگان در این واحدها مشاهده شد که کارت بهداشت ندارند و از نظر ظاهری و پوشش نیز این مساله رعایت نشده بود. همچنین در یکی از واحدها از نیروی کار خارجی که فاقد مجوز بهداشت بودند استفاده شده بود که طبق دستورالعمل وزارت کار باید این افراد دارای مجوزهای قانونی و بهداشتی لازم باشند.

در همین رابطه یکی از واحدهای صنفی که از نیروی کار خارجی فاقد مجوز بهداشت استفاده نموده بود رای صادر شد و در همان محل نیز حکم اجرا شد.

یکی دیگر از تخلفات اجرا شده در این بازارچه که توسط مسئولان مطرح شد موضوع تغییر کاربری برخی واحدهای صنفی بود که معین نبود که با چه مجوزی و چگونه این کار صورت گرفته است و مثلا مغازه جوراب فروشی تبدیل به سه مغازه از جمله میوه فروشی شده که البته با پیگیری های صورت گرفته معین شد حتی جواز کسب هم ندارند.

در بازدید ماموران تعزیرات از دو واحد صنفی آرایشی و بهداشتی معین شد که این واحدها قیمت های برخی کالاهای خود مانند شامپو را تغییر داده و قیمت های جدیدی بر روی آن کالا درج نموده بودند که این مساله نیز تخلف گرانفروشی محسوب شد؛ به این صورت که واحد صنفی شامپویی که قیمت آن 4000 تومان بود را به قیمت 11000 تومان به فروش می رساند و همچنین کالاهایی با تاریخ گذشته در یک واحد صنفی ارایه می گردد که در این خصوص گزارش تخلف ارایه شد.

همچنین از سوی مسئولان تعزیرات اعلام شد که روز گذشته نیز ماموران تعزیرات از این واحد صنفی بازدید داشته اند و به آنها اخطار داده بودند ولی در گشت امروز مشاهده شد که توجهی به اخطارها ننموده اند بنابراین منجر به صدور رای مبنی بر تخلف گرانفروشی برای این واحد صنفی شد.

بر اساس این گزارش، حسین ایزدی رئیس گشت های مشترک سازمان تعزیرات در خصوص اقدامات صورت گرفته در گشت امروز و اینکه سازمان تعزیرات چه مسائلی را در این بازارچه پیگیری خواهد نمود، اظهار کرد: طی دو هفته گذشته ما یک سری هماهنگی هایی با نهادهایی همچون دادستانی، شهرداری، نیروی انتظامی، بازرسی اصناف، بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان تهران و مجموعه دوستان در نهادهای دخیل داشتیم. پیشنهاد ما نظارت بهتر بر اوضاع صنفی بازارچه شهرستانی است، چون واقعا هیچ نظم خاصی در آن حاکم نیست چه از نظر بهداشت و چه مقررات صنفی به درستی اجرا نمی گردد و حتی خیلی از واحدهای پروانه کسب ندارند.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر به جهت اینکه شهرداری در حوزه وظایف خود نتوانسته موضوع را مدیریت کند عملا کل فضای تردد مردم مسدود شده است، لذا با هماهنگی که انجام شد امروز شهرداری بحث سد معبر را پیگیری می کرد و نیروی انتظامی هم در اجرای دستور دادستانی از بحث برخورد با سد معبر پشتیبانی کردند که اگر اتفاقی بیفتد پیگیر باشند و البته کار به خوبی انجام شد.

رئیس گشت های مشترک سازمان تعزیرات اظهار داشت: تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف، سازمان صنعت و اتحادیه ها کارشان در واقع آنالیز این موضوع بود که آیا افراد مقررات صنفی و بهداشت عمومی را رعایت نموده اند یا نه و اینکه آیا کالای غیربهداشتی عرضه می نمایند.

ایزدی ادامه داد: موضوع دیگر بحث تخلفات در کسب بود که برخی تاریخ ها را تعویض می کردند و با قیمت گرانتری می فروختند.

وی با بیان اینکه امروز در مجموع 20 پرونده تشکیل، رسیدگی و حتی اجرا شد، اعلام کرد: تا زمانی که این مکان را به سامان بیاوریم این طرح را ادامه خواهیم داد تا مردمی که به بازار وارد می شوند احساس نمایند اینجا بازاری است که برای خرید آمده اند و از ورود خود به این بازار احساس اطمینان نمایند. همچنین خاطرشان جمع باشد که لوازم آنها دزدیده نمی گردد و اتفاقی برای آنها نخواهد افتاد و مخاطره بهداشتی برای آنها ایجاد نخواهد شد. لذا این حرکت در این راستا صورت گرفته و حرکتی است که در مدت حداقل دو سه هفته ای ادامه خواهد داشت.

رئیس گشت های مشترک سازمان تعزیرات در پاسخ به سوالی دیگری در رابطه با اینکه برنامه های سازمان تعزیرات حکومتی تهران در سایر بازارهای تهران از جمله بازار بزرگ، تجریش و اطراف تهران چیست، اعلام کرد: بازار تجریش جز شهرستان شمیرانات است و در تعزیرات اداره کل شهرستان های استان تهران را تشکیل داده ایم و شمیرانات جز این اداره کل است و ربطی به ما ندارد.

ایزدی اضافه نمود: شهر تهران مربوط به ما است ولی اینکه در بقیه بازارها برنامه ای داریم قطعا اینگونه است. به طور مثال در خصوص میادین میوه و تره بار بحث خالص فروشی را پیگیری می کنیم که ان شاءالله آن را هم به نتیجه خواهیم رساند و اقدامات در آنجا نیز شبیه به بازارچه شهرستانی و حتی سنگین تر نیز خواهد بود.

وی در رابطه با بازار میدان بهمن نیز گفت: این بازار احتیاج به ساماندهی دارد و اقداماتی انجام داده ایم و بهبود پیدا نموده ولی احتیاج دارد که بیشتر کار گردد.

در ادامه این گشت مشترک، از جمله موارد تخلفی که از سوی شهرداری به آن رسیدگی می شد موضوع سد معبر بود که به کرات از سوی شهروندانی که در این ساعت در بازارچه حضور داشتند مطرح شد و بسیاری از آنها معتقد بودند که واحدهای صنفی با بیرون گذاشتن وسایل و کالاهای خود در خارج از محیط واحد صنفی شان موجب ایجاد اختلال برای رفت وآمد و تردد آنها می شوند. در این راستا به واحدهای صنفی که حریم پیاده رو را رعایت ننموده بودند تذکراتی داده شد که نباید کالاها و اجناس خود را در خارج از حریم واحد صنفی قرار دهند و همچنین در مواردی سازه های آنها که خارج از حریم صنفی بود توسط ماموران سد معبر شهرداری با عنوان پیشروی غیرمجاز واحد صنفی تخریب شد.

با گذشتن از جهت یکی از راهروهای فرعی این بازارچه موضوعی که توجه هر عابری را به خود جلب می کرد وجود سقفی بود که با پارچه های رنگی ایجاد شده و ظاهر نازیبایی را به این محیط داده بود. همچنین در این خصوص نکات ایمنی نیز رعایت نشده و از نظر بهداشتی نیز مسائلی را ایجاد نموده بود.

همچنین با توجه به اینکه بافت بازارچه شهرستانی جز بافت فرسوده شهر محسوب می گردد احتیاج به بازسازی و ترمیم بافت آن احساس می شد. این موضوع با نگاهی گذرا به بسیاری از واحدهای صنفی نیز قابل مشاهده بود که در این خصوص نیز تذکراتی به واحدهای صنفی داده شد که در رابطه با زیباسازی و ترمیم بافت واحدهای صنفی خود اقدام نمایند.

از جمله موارد دیگر تخلف در بازارچه شهرستانی وجود انشعابات متعدد برقی بود که به طور مثال از یک انشعاب چندین اشتراک گرفته شده بود و این مساله جدای از بحث زیبایی محل از نظر رعایت نکات ایمنی نیز برای ساکنین خطرساز بود که با مشاهده سیم ها و کابل های مختلفی که به این سو و آن سوی بازارچه کشیده شده بود و همچنین رهایی این انشعابات خطر زیادی ایجاد می کرد.

موضوع مهم در خصوص این انشعابات مساله استفاده غیرمجاز از اشتراک برق بود که به نوعی برق دزدی محسوب شده و یکی از اقدامات صورت گرفته در این رابطه که توسط ماموران شرکت برق انجام شد اقدام به قطع انشعابات غیرمجاز این واحدها بود.

یکی از موضوعات مهم دیگری که در این گشت مشترک از سوی بسیاری از شهروندان حاضر در این بازارچه مطرح شد این بود که باید اینگونه اقدامات از سوی مراجع و مسئولان مربوطه تداوم داشته باشد و به صورت مقطعی نباشد.

در ادامه این گشت مشترک، محمد معما شهردار منطقه یک ناحیه 13 اظهار کرد: طرح ساماندهی بازار شهرستانی را داریم که با توجه به درخواست های مکتوب مردم اجرا شده است. درخواست ها به این گونه بود که تردد برای شهروندان به دلیل سد معبر و اشغال کل معبر توسط برخی از واحدهای صنفی مشکل بوده و حتی نظافت نیز در این مکان رعایت نمی شد.

وی اضافه نمود: با هماهنگی با اداره تعزیرات استان تهران، سرکلانتر یازدهم، اداره بهداشت، برق و شهرداری کار تیمی با عنوان ساماندهی انجام می گردد که هم برای کسبه اینجا خوب بوده و هم برای کسی که بخواهد خرید کند بستر مناسبی فراهم می گردد که ایمنی آنها نیز به مشکل برنخورد. همچنین بحث نظافتی نیز توسط خود اصناف کنترل می گردد اگر موردی در خصوص گرانفروشی وجود داشته باشد با آن برخورد خواهد شد.

شهردار منطقه یک ناحیه 13 گفت: ان شاءالله به روزی برسیم که بازار شهرستانی به روزهای قدیم خود برگردد.

حسین درودیان مسئول بازرسی اصناف تهران در رابطه با گشت امروز و برخوردهای صورت گرفته در آن اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه اربعین هستیم، این طرح ضربتی بود که امروز در بازار شهرستانی انجام شد و واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب بوده و آنهایی که گرانفروشی و تقلب می کردند و در راستای کاری ما بودند را آنالیز کردیم که گزارش برای آنها زده و جریمه برای آنها صادر شد که به وسیله تعزیرات برخی ها از آنها در همان لحظه جریمه خود را پرداخت کردند و در خصوص برخی هم بنا را بر این گذاشته شد که پرونده آنها در تعزیرات رسیدگی و بعد جریمه اعمال شده و رای به آنها ابلاغ گردد.

وی اضافه نمود: به دنبال این هستیم که ثبات مالی در خیابان شهرستانی باشد و همکاران صنفی ما که در این مکان هستند شرایط و ضوابطی اصناف، شهرداری و تعزیرات را رعایت نمایند تا مسئله ای برای آنها ایجاد نگردد.

مسئول بازرسی اصناف تهران در پاسخ به این سوال که برای استمرار این طرح و ثبات در دیگر بازارها چه اقداماتی دارید، اظهار کرد: به طور کل گشت های مشترکی با تعزیرات، بهداشت و نهادهایی که مرتبط هستند در سطح تهران داریم. بازرسین ما در سطح تهران نیز مشغول بازرسی هستند و اگر چنانچه تخلفی صورت گیرد با آنها برخورد قانونی خواهند کرد.

از جمله موارد دیگر در این گشت تخلف یک واحد صنفی در خصوص پاک کردن قیمت و درج قیمت جدید بود که در خصوص این واحد صنفی گزارش تخلف تشکیل شد.

عسگری کارشناس سازمان تعزیرات نیز در خصوص تخلف این واحد صنفی گفت: با توجه به اینکه روز گذشته برگه اصناف برای این واحد صنفی داده شده که باید قیمت را درج نمایند اما باز هم اقدام ننموده اند که این امر منجر به صدور رای و گزارش بازرسی شد.

بر اساس این گزارش و با توجه به تاکیداتی که از سوی مسئولان در طرح ساماندهی بازارچه شهرستانی ارایه شد، باید در آینده ببینیم که وضعیت این بازارچه قدیمی به سامان خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13696

به "تشکیل 20 پرونده تعزیراتی با گشت امروز در بازارچه شهرستانی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل 20 پرونده تعزیراتی با گشت امروز در بازارچه شهرستانی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید