حقایق جزئیات تاریخ امپراطوری هخامنشی در الواح ، دستمزدها در دوره هخامنشی چگونه بود؟

به گزارش بلاگ پو، استادیار پژوهشکده زبان شناسی با بیان اینکه الواح هخامنشی حقایق جزئیات تاریخ این امپراطوری را حتی درباره زنان بازگو می نمایند، گفت: زنان نقش مهمی در اقتصاد این دوران داشتند.

حقایق جزئیات تاریخ امپراطوری هخامنشی در الواح ، دستمزدها در دوره هخامنشی چگونه بود؟

خبرنگاران - مریم دارا استادیار پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه های پژوهشگاه با بیان این مطلب گفت: الواح به دست آمده در باروی تخت جمشید و خزانه آن الواح هخامنشی به زبان و خط عیلامی هخامنشی، فارسی باستان، آرامی و حتی فریجی نوشته شده اند که با وجود کوچک بودن اندازه، اطلاعات بسیار ارزشمندی ارائه می نمایند.

او اضافه نمود: این اطلاعات از آن روی اهمیت دارند که بر خلاف کتیبه های شاهی هخامنشی که در آنها از ساتراپی ها و پیروزی های شاهان خبر داریم در این الواح از زندگی روزمره کارکنان تخت جمشید و مسایل مالی و اداری امپراطوری آگاه می شویم.

این زبان شناس اضافه نمود: همچنین بر خلاف کتیبه های شاهی که در آنها بزرگنمایی برای پیروز جلوه دادن شاهان نوشته می شد این الواح حقایق جزئیات تاریخ امپراطوری را حتی درباره زنان بازگو می نمایند.

دارا با بیان اینکه بیشتر این الواح به صورت تکه تکه یا خرد شده به دست آمده اند اما شکل این الواح متنوع و متناسب با محتوای کتیبه آن ها است گفت: بیشتر این الواح زبانی شکل و کمتر به صورت تخت و الواح تخت بزرگتر شامل روزنامه یا گزارش پرداخت ها در یک شهر یا محل هستند.

او گفت: برچسب ها دارای متن کوتاه و مخروطی شکل بوده و به کالاها متصل می شدند و نامه ها نیزگاه پی نوشت داشتند که تعیین می کرد نویسنده، برنده و دریافت نماینده نامه کیست و کتیبه آنها نیز عمدتاً در همه وجه ها و حتی کناره ها نیز نوشته می شدند.

استادیار پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه ها گفت: گزارش پرداخت، جیره یا دستمزد، پاداش، مجوز سفر، دستمزد، گزارش سفر کارمندان مسافر، نامه، امور مرتبط با جشن ها، صورتحساب، قیمت، حکم و ابلاغ، رسید نقل و انتقال و اسکان، صورت اجناس انبار شده، رسید مالیات و امور اجتماعی و زندگی روزمره موضوعات و اموری هستند که در الواح تخت جمشید به چشم می خورند و اطلاعات فراوانی درباره جزئیات تاریخ هخامنشی ارائه می نمایند. همچنین در الواح خزانه آورده شده که این دستمزد گاه به شکل نقره پرداخت می شد.

به گفته او در باروی تخت جمشید بیشتر الواح شامل دستمزد و جیره، اسناد اداری و مالی، مالیات، انبار کردن اجناس، حمل و نقل و پرداخت ها می شوند و در واقع با مطالعه آن ها تعیین می گردد که چه کسی با چه سمتی به چه دلیل به چه میزان از چه جنسی جیره یا دستمزد دریافت می نموده است.

دارا با بیان اینکه کالاهایی که به شکل دستمزد یا پاداش پرداخت می شدند شامل مواد خام، غله (گندم و جو)، انواع میوه، روغن، آرد، نان یا حیوانات اهلی همچون گاو و گوسفند بودند گفت: این پرداخت ها روزانه، ماهیانه یا سالیانه انجام می شد.

او اضافه نمود: حتی مادرانی که در تخت جمشید کار می کردند پس از فرزند دار شدن پاداش می گرفتند که این پاداش به نسبت جنسیت پسر یا دختر متفاوت بود.

این زبان شناس با اشاره به اینکه الواح هخامنشی در محوطه های دیگر مانند بلخ و بین النهرین نیز به دست آمده اند گفت: موضوعات متنوعی در الواح هخامنشی محوطه های عراق (بین النهرین باستان) ذکر شده که عمدتاً به اکدی نوشته شده است.

به گفته وی، در بابل الواح شامل قرارداد خرید و فروش زمین و خانه، نامه، سفته، وام، اجاره، گروگذاری، مالیات، مسائل مربوط به کاخ شاهی و رفت وآمد به پرسپولیس و سایر مناطق امپراطوری می گردد که در آن ها نام های فارسی و بابلی افراد نیز آورده شده است.

دارا با بیان اینکه در سایر محوطه های بین النهرین الواح بیشتر مربوط به مسائل مالی و مالی و امور رایج مردم است گفت: در تمامی الواح به دست آمده از محوطه های مختلف هخامنشی مشاغل آن موقع نیز مانند نجاری، فلزگری، حجاری، رده های مختلف روحانیون، حسابداری، آشپزی و مهتری آورده شده است.

او اضافه نمود: بر اساس کتیبه های الواح تخت جمشید جیره سفر کارکنان تخت جمشید به شوش، بابل و سایر مناطق امپراطوری نیز تعیین بود و حتی جیره غذای مرکب در اصطبل یا هنگام سفر در الواح آمده است.

این پژوهشگر و زبان شناس اعلام نمود همچنین این کتیبه ها یاری می نمایند که تقویم مورد استفاده هخامنشیان شامل نام ماه ها (به فارسی باستان و عیلامی) و سال ها را بدانیم ، خدایانی که پرستش می کردند را بشناسیم و با اوزان و مقادیر و نام مکان ها و اشخاص آشنا شویم.

وی اضافه نمود: این الواح گاه ممهور می شدند که برای این کار از مهرهای استامپی و استوانه ای استفاده می شد و گاه کتیبه دارنده مهر را نیز داشتند که به انواع خط های رایج در امپراطوری هخامنشی نوشته می شدند.

او گفت :حتی زنان درباری نیز مهر داشتند و در امور مالی شرکت می کردند که بعضی از آن ها را به یاری همین اثر مهرها می شناسیم.

دارا گفت : با قیاس الواح تخت جمشید با سایر الواح هخامنشی در محوطه های دیگر تنوع موضوعات و در عین حال شباهت سیستم اداری در ساتراپی های مختلف تعیین می گردد و بازگشت یا به دست آمدن هر لوح قطعه ای از پازل شناسایی جزئیات تاریخ هخامنشی را روشن می سازد.

لازم به ذکر است ، 1783لوح هخامنشی بعد از 82سال از موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو به کشور بازگشت و دهم مهر ماه با حضور وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در موزه ملی رونمایی شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: چمدان
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14087

به "حقایق جزئیات تاریخ امپراطوری هخامنشی در الواح ، دستمزدها در دوره هخامنشی چگونه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق جزئیات تاریخ امپراطوری هخامنشی در الواح ، دستمزدها در دوره هخامنشی چگونه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید