دستیابی ارتش عربستان سعودی به بمب اتمی؟!

به گزارش بلاگ پو، در دوران جنگ عراق با ایران، عربستان نیز از زرادخانه موشکی عراق که به نظر وسیع می آمد، نگران بود و با توجه به این که اجازه دسترسی به موشک های بالستیک آمریکا را نیافته بود، به سراغ پکن رفت.

دستیابی ارتش عربستان سعودی به بمب اتمی؟!

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، به گزارش مجله نشنال اینترست، چین در سال 1987 بین 30 تا 120 موشک بالستیک میان برد DF-3 را به عربستان تحویل داد که می توانست با یک بار سوختگیری به اهدافی در فاصله حدودا 4500 کیلومتری حمله کند. عربستان برای استفاده از این تسلیحات، نیروی استراتژیک موشکی سلطنتی سعودی را تشکیل داد که نارضایتی واشنگتن را به دنبال داشت.

چهار سال پس از آن، عربستان از جنگی با عراق سر درآورد که بغداد طی آن 46 موشک را به خاک عربستان پرتاب کرد، اما ریاض نتوانست پاسخی به این حملات بدهد، زیرا مشکل موشک های DF-3 این بود که شعاع دقتشان در بهترین حالت 300 متر بود؛ مگر آن که به کلاهک هسته ای مجهز شوند و این موشک دقیقا به همین منظور طراحی شده بود، اما چین قصد نداشت به عربستان سلاح هسته ای بفروشد.

بیش از یک دهه بعد، ریاض علاقه مند شد که بازدارندگی خود را در برابر موشک های استراتژیک افزایش دهد و دوباره به چین رجوع کرد و این بار خواستار خرید موشک های بالستیک DF-21 شد که دقیق تر بودند. این موشک ها قادر به هدف دریافت اهدافی در سراسر خاورمیانه بودند و با توجه به سرعتشان که ده برابر سرعت صوت است، رهگیری آن ها سخت است.

در سال 2014، مجله نیوزویک افشا کرد که سیا به قرارداد فروش موشک های چین به ریاض به شرط عدم تجهیز آن ها با کلاهک هسته ای کمک کرده است و پس از چندین نشست محرمانه در واشنگتن با مقامات سعودی، ماموران سیا در سال 2007 برای بازرسی این موشک ها پیش از ارسال به عربستان، اعزام شده اند.

همچنین شایعاتی درباره دستیابی ریاض به شمار اندکی از تسلیحات هسته ای از سوی پاکستان وجود دارد که این شایعات نیز فارغ از صحت یا نادرست بودنشان، به بازدارندگی عربستان کمک می کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 18120

به "دستیابی ارتش عربستان سعودی به بمب اتمی؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی ارتش عربستان سعودی به بمب اتمی؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید