دیاکو حسینی: واشنگتن با انتخاب لهستان برای نشست کوشش دارد به سیاست های خود علیه تهران وجهه اروپایی بدهد

به گزارش بلاگ پو، کارشناس مسائل بین الملل گفت: واشنگتن با انتخاب لهستان برای برگزاری نشست ضد ایرانی به دنبال آن است که به سیاست های خود علیه ایران وجهه اروپایی ببخشد.

دیاکو حسینی: واشنگتن با انتخاب لهستان برای نشست کوشش دارد به سیاست های خود علیه تهران وجهه اروپایی بدهد

به گزارش

دیاکو حسینی کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در گفت وگو با ، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه آمریکا در داخل مرزهای خود با مسائل عدیده ای روبرو است، باز هم به دنبال انجام اقدامات ضد ایرانی است، اظهار کرد: مسائل داخلی آمریکا و کوشش های این کشور علیه ایران، دو مسئله جدا از هم هستند. در واقع این کوشش ها دو وعده اصلی ترامپ را نمایندگی می نمایند.وی ادامه داد: یکی از این موارد کوشش برای تکمیل دیوار مرزی با مکزیک (که باعث بوجود آمدن چالش های اساسی در داخلی آمریکا شده است) و دیگری انجام اقداماتی در ادامه خروج از برجام و به زانو در آوردن کشورمان است. بنابراین این اقدامات در موازات هم حرکت می نمایند و با ارتباطی به یکدیگر ندارند. دولت ترامپ در صدد است تا با برگزاری نشست لهستان، به نوعی با کسب اجماع و توافق بین المللی علیه تهران، فشارها بر ایران را افزایش بدهد و در صورت لزوم بتواند حمایت های لازم را در مجامع عمومی بویژه شورای امنیت بدست آورده و یا اینکه به وسیله این اجماع و توافق بین المللی تحریم ها را افزایش دهد.

حسینی درباره دلایل انتخاب لهستان به عنوان میزبان این نشست ضد ایرانی شرح داد: هرچند کشور های اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا هستندف اما عموما دارای گرایشاتی متفاوت با این اتحادیه هستند و جریان دیگری را نمایندگی می نمایند که بیشتر به ناسیونالیسم نزدیک است. بنابراین این نوع از گرایشات آنها با سیاست های ترامپ سازگاری دارد. من فکر می کنم که دولت ترامپ نسبت به همکاری سه کشور اصلی اتحادیه یعنی بریتانیا (که البته در حال خارج شدن از این اتحادیه است)، آلمان و فرانسه ناامید شده است، ولی با این حال میخواهد تا به نوعی یک جنبه اروپایی به سیاست های خود علیه ایران ببخشد، بنابراین میخواهد تا با آن دسته از کشور های اروپایی که با کانون و قلب اتحادیه اروپا یعنی اروپای غربی فاصله دارند همکاری کند.

کارشناس ارشد مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه اضافه کرد: نکته دیگر این است که لهستان به دلیل مخالفت تاریخی خود با روسیه بیشتر در این نوع مسائل بیشتر مستعد همکاری با آمریکا است، زیرا امید دارد که از این طریق بتواند حمایت واشنگتن را در ادامه مهار کردن روسیه و اروپای شرقی به دست بیاورد؛ ضمن آنکه لهستان در مناطق مورد مناقشه آمریکا با ایران منافع حیاتی ندارد و درنتیجه هزینه بسیار کمتری را در ازای همکاری با کاخ سفید پرداخت می نماید؛ از طرف دیگر در پی آن است که با تضعیف ایران ، مدار روسیه را که گفته می گردد امروزه ایران بخشی از آن است، تضعیف نموده و به طور مستقیم بر مسکو هم تاثیر بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اخیرا رسانه های اروپایی به جای مقامات این اتحادیه اخبار SPV را منتشر می نمایند، اظهار کرد: بخشی از این اخبار معمولا از دیپلمات های رده پایین تر به رسانه ها درز پیدا می نماید و ممکن است توئیت هایی که اخیرا توسط خبرنگاران اروپایی درباره SPV منتشر شده است، جزء همین موارد بوده باشد. حسینی تاکید نمود: وقتی رسانه ها این مباحث را منتشر می نمایند چراکه در این صورت مسئولیت کمتری بر عهده مقامات رسمی کشور ها بوده و آن ها مجبور نیستند نسبت به وعده هایی که توسط رسانه ها منتشر می گردد جوابگو باشند. بنابراین در این شرایط اگر تاخیری در راه اندازی این مکانیزم انجام بگیرد، مقامات اروپایی مجبور به جوابگویی نیستند. به نظر من این دلیلی است که اخیرا رسانه ها به جای مقامات اروپایی به موضوع SPV می پردازند. اما مهمترین موضوع این است که اتحادیه اروپا به طور جدی درحال پیگیری موضوع SPV بوده و صرف نظر از تاخیرات زمانی که به دلایل سیاسی یا فنی ایجاد می گردد، این اتحادیه در جهت راه اندازی سازوکار ویزه اقتصادی قرار گرفته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4152

به "دیاکو حسینی: واشنگتن با انتخاب لهستان برای نشست کوشش دارد به سیاست های خود علیه تهران وجهه اروپایی بدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیاکو حسینی: واشنگتن با انتخاب لهستان برای نشست کوشش دارد به سیاست های خود علیه تهران وجهه اروپایی بدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید