رشد 40 درصدی تصویب طرح های فناورانه در همدان

به گزارش بلاگ پو، رئیس پارک علم و فناوری استان همدان از رشد 35 تا 40 درصدی تصویب طرح های فناورانه در واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان استان خبر داد.

رشد 40 درصدی تصویب طرح های فناورانه در همدان

به گزارش خبرنگاران، دکتر مجید کزازی شنبه 13 آذر ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته میزان جذب و استقرار واحدهای فناور با 70 درصد شکست روبروست این در حالیست که میزان ناکامی واحدهای فناور در کشور تقریبا 30 درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه 126 واحد فناور در پارک علم و فناوری استان همدان مستقر هستند، اضافه کرد: 47 شرکت دانش بنیان نیز در استان همدان وجود دارد که 25 مورد از این شرکت ها در پارک مستقر بوده و تحت نظارت این مرکز عمل می کنند.

کزازی کاهش درآمدها و افزایش بیکاری را یکی از معضلات دهه 80 میلادی مطرح نمود و یادآور شد: این مسائل زمینه ساز استحکام فعالیت ها براساس فناوری های پیشرفته و تشکیل پارک های علم و فناوری شد.

وی به تشریح وظایف و کارکردهای پارک پرداخت و شرح داد: گردآوری صاحبان ایده و پشتیبانی از کسب و کارهای جدید، توسعه منطقه ای، انتقال فناوری و تحریک نوآوری از جمله وظایف پارک های علم و فناوری محسوب می شود.

کزازی با تأکید بر اینکه پارک علم و فناوری استان همدان از جمله سازمان های پیشرو در حمایت از واحدهای فناور و ایده پرداز در برنامه های 5 ساله راهبردی خود است، گفت: در سال های اخیر که با عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده، حمایت از این واحدها شدت یافته است.

وی ادامه داد: علاوه بر حمایت های مادی حمایت های معنوی همچون فرهنگ سازی در این زمینه نیز احساس می شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با اشاره به اینکه کاربردی شدن پژوهش ها در دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد، اضافه کرد: تنها برنامه های فناورانه در اختیار پارک قرار گرفته است و با توجه به اینکه اعتبارات پژوهشی در اختیار دانشگاه ها قرار گرفته است و مدیریت طرح ها را انجام می دهند بنابراین درباره کاربردی شدن طرح ها بررسی های لازم را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طی سال های اخیر درباره نیازهای استان همچون کشاورزی، برق و الکترونیک، گردشگری، گیاهان دارویی و صنایع غذایی رویکرد خوبی اتخاذ شده است.

مجوز تأسیس 47 شرکت دانش بنیان در همدان صادر شده است

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه در ابتدای سال 95 مجوز تأسیس کمتر از 38 شرکت دانش بنیان در همدان وجود داشت، گفت: در حال حاضر مجوز تأسیس 47 شرکت دانش بنیان در همدان صادر شده است که امیدواریم تا سرانجام دی ماه به 50 شرکت ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تا سرانجام سال اقتصاد مقاومتی باید 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور شکل بگیرد.

کزازی با تأکید بر اینکه ملاک ازیابی این شرکت ها و تشکیل آنها تولید ناخالص ملی کشور است، مطرح نمود: بر اساس آخرین آمار ارائه شده 1.6 درصد تولید ناخالص ملی کشور به این شرکت ها اختصاص داشته است.

وی شرح داد: عمر اندک این شرکت ها به وضوح نشان می دهد هنوز در تولید ناخالص ملی نقش برجسته ای ندارد.

فروش 84 میلیارد تومان کالای دانش بنیان در همدان

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان شرح داد: شرکت های دانش بنیان استان همدان طی سال گذشته 84 میلیارد تومان کالای دانش بنیان به فروش رسانده اند.

وی به مجموعه نیروهای شاغل در این مراکز اشاره کرد و گفت: بیش از 500 نفر در این شرکت ها مشغول به فعالیت هستند.

کزازی با بیان اینکه مهمترین ملاک ارزیابی این شرکت ها میزان درآمد حاصله و میزان ایجاد اشتغال آنهاست، گفت: در حوزه کشاوزی 7 شرکت دانش بنیان در زمینه های صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی و ... وجود دارد.

وی به اهمیت فرهنگ سازی درباره جایگاه شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: بیش از 19 سمینار و همایش مختلف در سطح دانشگاه ها در این زمینه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه عمر فناوری امروزه به کمتر از 5 سال می رسد، اضافه کرد: این شرکت ها در صورتی می توانند به حیات خود ادامه دهند که حوزه های تحقیق خود را به روز کرده و حتما با علم روز مأنوس باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به ساختمان پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: عملیات ساخت این پروژه از سال 89 آغاز شده و تا به امروز 9 میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه تصویب شده که بخش قابل توجهی از آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: مساحت این پروژه به 10هزار مترمکعب می رسد که تا به امروز بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کزازی گفت: 3.5 میلیارد تومان اعتبار برای این ساختمان در سال جاری تصویب شده بود که متأسفانه تا به امروز تخصیص نیافته است.

وی به برنامه های پارک در هفته پژوهش اشاره کرد و گفت: پارک علم و فناوری استان مسؤول کمیته انتخاب فناوران و ایده های برتر است که در سالجاری تقریبا 51 طرح فناور برتر به صورت مستقل به کمیته ارسال شده که توسط 19 داور از دانشگاه ها و پارک مورد ارزیابی فنی قرار گرفته همچنین از مجموع طرح های ارائه شده 10 طرح برتر و شایسته تقدیر، انتخاب شده است.

وی به تسهیلات ارائه شده به صاحبان ایده های برتر اشاره کرد و گفت: یکی از تسهیلات ارائه شده به صاحبان ایده های برتر، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی کارآفرینی امید است که در سالجاری یک میلیارد و 100میلیون تومان مصوبه داشته است.

وی عقد قراردادهای خارجی را زمینه ساز ایجاد رقابت در میان واحدها مطرح نمود و گفت: پارک علم و فناوری و دانشگاه ها آمادگی لازم را دارند که در عقد قراردادهای خارجی شرکت کنند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 20713

به "رشد 40 درصدی تصویب طرح های فناورانه در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 40 درصدی تصویب طرح های فناورانه در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید