رفتار شگفت انگیز کاربران بلد پس از درگذشت محمدرضا شجریان

به گزارش بلاگ پو، همزمان با درگذشت محمدرضا شجریان استاد نام آشنای موسیقی سنتی ایرانی جستجو های مرتبط با او در اینترنت به شدت افزایش پیدا کرد. اطلاعات موتور جستجوی گوگل نشان می دهد از روز سه شنبه که دور تازه ای از اخبار درباره بستری شدن او در بیمارستان منتشر شد، میزان سرچ عبارت شجریان افزایش پیدا نموده و در روز پنجشنبه، پس از اعلام و تایید خبر درگذشت او به اوج رسید. دامنه جستجو های مرتبط با این موضوع به دیگر اپلیکیشن ها هم سرایت نموده است، مثلا اطلاعات مسیریاب بلد نشان می دهد در روز پنجشنبه کاربران این اپلیکیشن 11 برابر بیشتر از روز های عادی لوکیشن بیمارستان جم را جستجو نموده اند تا به تجمع دوستداران شجریان در جلوی بیمارستان بپیوندند. در همان روز جستجوی عبارت بهشت زهرا در مقایسه با پنجشنبه قبل 55 برابر و در مقایسه با روز چهارشنبه همان هفته 334 برابر بیشتر شد.

رفتار شگفت انگیز کاربران بلد پس از درگذشت محمدرضا شجریان

از روز آدینه افراد خود را برای سفر به مشهد و حضور در مراسم خاکسپاری پیکر در آرامگاه فردوسی آماده کردند. اطلاعات بلد نشان می دهد عبارت آرامگاه فردوسی هم در این روز 20برابر بیشتر از روز های قبل جستجو شده است. به شکلی شگفت انگیز میزان جستجوی خود عبارت شجریان روی نقشه بلد 5.5 برابر شده است.

آنالیز اطلاعات گوگل هم نشان می دهد در پنج سال گذشته، حتی در زمان هایی که شایعه درگذشت او یکی پس از دیگری منتشر می شد، جستجو برای کلمه شجریان هرگز تا این اندازه افزایش پیدا ننموده است. تا قبل از اعلام رسمی خبر درگذشت او مردم در گوگل دنبال قطعه ها و آهنگ هایی بوده اند که توسط خودش یا پسر بزرگش همایون شجریان تهیه شده است. در فاصله یک سال گذشته، اما وضع فرق نموده. چون بیماری محمدرضا شجریان به اوج رسید و او را چند بار متوالی در بیمارستان جم بستری کردند. جستجو برای این بیمارستان در همین بازه یک ساله افزایش پیدا نموده است و در کنار این مسئله کاربران گوگل دنبال اطلاع دریافت از اخبار مربوط به درگذشتش بوده اند. انتشار شایعه های مختلف که با هر بار بستری شدن شجریان شدت پیدا می کردند باعث شده تا عبارت هایی مثل آیا شجریان درگذشت؟، فوت شجریان امروز، استاد شجریان فوت کرد، عکس تسلیت شجریان، خاکسپاری شجریان، تشییع شجریان و مهمتر از همه درگذشت محمدرضا شجریان به طور مداوم در گوگل جستجو گردد.

خاتمه در روز پنجشنبه 17 مهرماه خبر درگذشت شجریان برای آخرین بار منتشر، اما این بار تکذیب نشد. جستجوی عبارت های مربوط به این اتفاق از ساعت 14 و 30 دقیقه شدت پیدا کرد و در ساعت 17 تا 17 و 30 دقیقه به اوج رسید.

بیمارستان جم، بهشت زهرا و آرامگاه فردوسی دیگر عبارت هایی بودند که میزان جستجو برای آن ها پس از درگذشت شجریان افزایش پیدا کرد. افرادی که این کلمه ها را در کادر جستجوی گوگل نوشته اند، در حقیقت با موضوع درگذشت محمدرضا شجریان مرتبط بوده اند.

برای همین عبارت شجریان بهشت زهرا، مراسم شجریان در بهشت زهرا، آرامگان شجریان، جلوی بیمارستان جم و بیمارستان جم شجریان کجاست در همین بازه زمانی یعنی از روز پنجشنبه به شکلی چشمگیر رشد داشته است.

مسئله متفاوت، اما این بار چیز دیگری است؛ برخلاف دیگر وقایع که معمولا انتشار اخبار تنها به تحریک حس کنجکاوی افراد منجر می گردد و آن ها را وادار می نماید به گوگل مراجعه نمایند، اطلاعات مسیریاب بلد نشان می دهد مردم پس از درگذشت محمدرضا شجریان علاوه بر سرچ اینترنتی دست به کار شده اند و با جستجوی عبارت های بیمارستان جم، بهشت زهرا و آرامگاه فردوسی قصد داشته اند خودشان را به تجمع طرفداران داغدار او برسانند. یادتان که نرفته؛ از همان روز پنجشنبه جستجوی کاربران مسیریاب بلد برای بیمارستان جم 11 برابر و جستجو برای محل آرامگاه فردوسی 20 برابر شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: فرارو
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 35487

به "رفتار شگفت انگیز کاربران بلد پس از درگذشت محمدرضا شجریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفتار شگفت انگیز کاربران بلد پس از درگذشت محمدرضا شجریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید