شرایط سایت هسته ای نطنز بعد از انفجار اخیر ، حادثه در سایت هسته ای نطنز ارتباطی با غنی سازی دارد؟

به گزارش بلاگ پو، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بازدید هیئتی از مجلس از تاسیسات هسته ای نطنز گفت که حادثه در یکی از سوله های تاسیسات هسته ای نطنز بر روی سطح اتفاق افتاده که به غنی سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته می شد.

شرایط سایت هسته ای نطنز بعد از انفجار اخیر ، حادثه در سایت هسته ای نطنز ارتباطی با غنی سازی دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، ابوالفضل عمویی اظهار کرد: امروز هیاتی از مجلس با اکثریت اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سفری به قم و نطنز داشته و از دو سایت هسته ای شهید علی محمدی و شهید احمدی روشن بازدید کردند. هدف از این سفر آنالیز آخرین اقدامات و تحولات در فعالیتهای هسته ای کشور بود.

وی در شرح دستاوردهای سفر به قم گفت: طبق شرحات ارائه شده در سایت شهید علی محمدی در فوردو 1044 سانتیریفیوژ در 6 آبشار از نسل یک در حال غنی سازی اورانیوم تا نزدیک به 4.5 درصد هستند.

وی به سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به نطنز اشاره و اظهار کرد: در بازدید از سایت شهید احمدی روشن در نطنز شاهد فعالیتهای سانتیریفیوژهای نسلهای یک، 2 و 4 بودیم که در زنجیره غنی سازی قرار گرفته است. مشاهدات ما حکایت از فرایند تحقیق و توسعه بر روی نسلهای جدید سانتیریفیوژهای ایرانی دارد. مواردی از فرایند تحقیق و توسعه بر نسلهای جدید سانتیریفیوژ از جمله IR6، IR8 و IR9 ادامه دارد. نمایندگان از نزدیک در سایت نطنز شاهد فعالیت های دانشمندان جوان هسته ای و تحقیق و توسعه درباره این سانتیریفیوژها بودند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کشور ما در فرایند طراحی و تحقیق و توسعه بر روی نسل های جدید سانتیریفیوژ حرکتی رو به جلو دارد. این موضوع شامل طراحی و ساخت قطعات در داخل کشور می گردد که ما را از وابستگی به خارج از کشور بی احتیاج نموده است.

به گفته وی، نمایندگان در بازدید از دو سایت هسته ای در فوردو و نطنز از زحمات دانشمندان هسته ای تقدیر کردند که باعث دستاوردهای افتخارآمیز در حوزه هسته ای برای کشور شده است. همچنین نمایندگان بر حفظ دستاوردها و توانمندی های علمی در این حوزه تاکید داشتند.

عمویی در تشریح شرایط سایت هسته ای نطنز بعد از اتفاق اخیر در آن گفت: در بخشی از این بازدید نمایندگان از محل حادثه اتفاق افتاده در نطنز بازدید کردند. گفت وگوهای کارشناسی با بعضی از افراد حاضر در محل صورت گرفت و مروری بر سناریوهای مختلف شد که می تواند موجب بروز حادثه شده باشد. جمع بندی دقیق تر درباره علت حادثه احتیاجمند آنالیز های کارشناسی بیشتری است. امیدواریم نهادهای مسئول پاسخ مقتضی را در این باره اعلام نمایند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید نمود که فعالیت غنی سازی در سایت هسته ای نطنز با صحت و در همان سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در آن ایجاد ننموده است. او ادامه داد: غنی سازی در نطنز در بخش زیرزمینی صورت می گیرد و بر اساس مشاهدات نمایندگان، فرایند جاری غنی سازی بدون وقفه ادامه دارد. حادثه در یکی از سوله های روی سطح رخ داد که به غنی سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته می شده است.

وی در خاتمه گفت که در این بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای کشور در حوزه هسته ای آمادگی خود را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی جهت حفظ و توسعه دستاوردها اعلام نموده و بر رعایت فاکتورهای پدافند غیرعامل در تاسیسات هسته ای کشور تاکید نمودند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 30598

به "شرایط سایت هسته ای نطنز بعد از انفجار اخیر ، حادثه در سایت هسته ای نطنز ارتباطی با غنی سازی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط سایت هسته ای نطنز بعد از انفجار اخیر ، حادثه در سایت هسته ای نطنز ارتباطی با غنی سازی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید