قامت خمیده بازار نراق زیر بار بی توجهی و کمبود اعتبار، خطر تخریب

به گزارش بلاگ پو، بازارتاریخی نراق که سالها است زیربار بی توجهی و نبود اعتبار قد خم نموده، در بارش های سنگین سال جاری قامتش بیشترخم شد و بیم آن می رود که اگر اقدام فوری نشود، این اثرملی به ورطه نابودی بیفتد.

قامت خمیده بازار نراق زیر بار بی توجهی و کمبود اعتبار، خطر تخریب

خبرگزاری مهر: تاریخ کهن سزمینمان در کوچه پس کوچه های قدیمی با بناها و معماری زیبا همراه با آجرهای به ظاهر شکسته اما مستحکم که تعداد کمی از آن ها باقی مانده، بازارها، رواق ها و کاروانسراهای زیبا و تاریخی نهفته است. حال فصل باران است و بارش ها به تخریب این آثار زیبا می انجامد و این آثار تاریخی برای ماندگاری بیشتر احتیاجمند دلسوزی از سوی مسئولان می باشد. یکی از این بناهای تاریخی بازار شهر نراق(از توابع شهرستان دلیجان) است.

این بازار توسط یکی از تجار شهر به نام حاج محمد نراقی در دوره قاجار و در قرن 13 هجری ساخته شده که بعدها به تنها دخترش شمس السلطنه به ارث رسید و از این رو این مجموعه به بازار شمس السلطنه شهرت یافته است. این بازار سرپوشیده اثر تاریخی ارزشمندی برای استان و کشور محسوب می گردد و در 22 آبان سال 62 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

بازار شمس السلطنه نراق یک ملک اوقافی است و با توجه به قدمت و عواملی همچون بارندگی و فرسایش بر اثر گذشت زمان، دچار خسارات بسیاری شده و احتیاجمند اقدام جدی دستگاه های متولی برای مرمت و احیا است.

ابتدای امسال بود که لطف الهی شامل حال بندگان شد و باران رحمت شروع به باریدن کرد، اما شدت این بارش به حدی بود که به بعضی از آثار تاریخی در استان، خسارت وارد شد و یکی از آثار تاریخی آسیب دیده از بارش ها، بازار شمس السلطنه نراق بود.

مقرر شد برای مرمت هر چه سریعتر این بازار در امسال کارهایی صورت پذیرد تا این بنا دچار تخریب بیشتر نگردد، اما با گذشت هفت ماه از ابتدای سال و وارد شدن مجدد به فصل بارش، هنوز اقدامی برای آن صورت نگرفته است.

لزوم همکاری میراث فرهنگی و اوقاف برای مرمت بازار نراق

فرماندار شهرستان دلیجان در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: نراق شهری با سابقه تاریخی است و بازار آن مهمترین ساختار تاریخی باقیمانده از دوران رونق و شکوه نراق است که باید کوشش کنیم دچار تخریب بیشتر نگردد.

با توجه به اینکه در آستانه ماه های پربارش هستیم، تا پیش از شروع بارندگی ها باید مرمت بازار تاریخی نراق انجام گردد، وگرنه این بنای تاریخی دچار خسارت های سنگین تر خواهد شدسیامک سلیمانی بیان نمود: در بارندگی های ابتدای امسال خساراتی به آثار تاریخی شهرستان دلیجان از جمله بازار تاریخی شهر نراق وارد آمد. حال با توجه به ثبت این بازار در فهرست آثار ملی و به منظور در امان ماندن از فرسودگی و خطر تخریب، حفظ این ساختار تاریخی احتیاجمند برنامه ریزی و اجرای طرح های احیا و مرمت است.

وی اضافه نمود: بر اساس صحبت های به عمل آمده با اداره کل میراث فرهنگی استان، قرار شد مبلغ 500 میلیون تومان از اعتبارات ملی برای مرمت این بازار اختصاص پیدا کند. ناگفته نماند که بازار نراق مربوط به اداره اوقاف شهرستان دلیجان است و باید همکاری لازم بین اداره کل میراث فرهنگی استان و این اداره برای مرمت این اثر تاریخی صورت پذیرد.

فرماندار شهرستان دلیجان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه های سرد و پربارش سال هستیم، تا پیش از شروع بارندگی ها باید مرمت قسمت های تخریب شده بازار و کاروانسرای تاریخی نراق انجام گردد، وگرنه این بنای تاریخی دچار خسارت های به مراتب سنگین تر خواهد شد.

هیچ اعتباری برای مرمت بازار تاریخی نراق اختصاص نیافت

رییس شورای اسلامی شهر نراق نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: دولت با توجه به بارندگی های ابتدای سال در مورد خسارت وارد شده به بازار نراق هیچ هزینه ای را تقبل ننموده است و اگر امسال هم این بارندگی ها ادامه پیدا کند، دیگر بافت تاریخی نخواهیم داشت.

اداره کل میراث فرهنگی استان قول داد که 500 میلیون تومان برای مرمت بازار و کاروانسراهای آن اختصاص می یابد،اما هیچ اقدامی انجام نشده استمهدی آعلی ادامه داد: با توجه به قدمت بالای بافت تاریخی بازار نراق، در بارندگی های نخست امسال میزان خسارت وارد شده به این اثر تاریخی بیش از یک میلیارد تومان برآورد شده است.

وی مطرح نمود: اداره کل میراث فرهنگی استان دو ماه پیش در این خصوص قول داده است که مبلغ 500 میلیون تومان برای مرمت بازار و کاروانسراهای آن اختصاص پیدا می نماید و بلافاصله پیمانکار مشغول مرمت و بازسازی می گردد، اما تا این لحظه هیچ اقدامی انجام نشده است.

رییس شورای اسلامی شهر نراق همچنین خاطر نشان کرد: از مسئولین استان مرکزی و شهرستان دلیجان انتظار می رود که نسبت به حل این مشکل هرچه سریع تر اقدام نمایند، چراکه چنانچه تخریب گسترده ای در این بنای تاریخی رخ دهد، دیگر قابل جبران نخواهد بود.

پیگیری برای تخصیص بودجه مرمت بازار نراق در دستور کار است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه گفت: در پی سفر یک روزه دکتر مونسان، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی کشور به استان مرکزی، وی از بازار تاریخی شمس السلطنه نراق بازدید و مسائل این اثر تاریخی را آنالیز کرد.

علیرضا ایزدی بیان نمود: شهر نراق از معدود شهرهایی است که از بافت تاریخی منحصر به فرد برخوردار می باشد و در بخشی از بافت تاریخی بازار نراق مانند کاروانسرای نراق، فعالیت هایی در حال اجرا است.

ایزدی گفت: بر اساس توافق های به عمل آمده با اداره اوقاف شهرستان دلیجان در صدد هستیم با تامین اعتبار برای مرمت قسمت های تخریب شده بازار تا پایانی سال اقتصادی جاری اقدام کنیم.

اگر بخواهیم کل بازار تاریخی نراق را مرمت کنیم، به اعتباری بیش از سه میلیارد تومان احتیاج است و درصدد هستیم با تغییر کاربری از این اثر تاریخی حفاظت کنیممدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: قرار است به زودی 100 میلیون تومان اعتبار از اعتبارات وزارتخانه میراث فرهنگی برای مرمت اضطراری بازار نراق اختصاص پیدا کند تا در فصل بارش با مشکل روبرو نشویم.

ایزدی گفت: اگر بخواهیم کل بازار تاریخی نراق را مرمت کنیم، به اعتباری بیش از سه میلیارد تومان احتیاج است و درصدد هستیم با تغییر کاربری از این اثر تاریخی حفاظت کنیم.

وی اضافه نمود: برای حفظ بافت تاریخی نراق، تامین اعتباراتی را از اداره کل پایگاه های تاریخی کشور در حال پیگیری هستیم و فرماندار دلیجان نیز قول هایی برای تامین بخشی از مبالغ این حوزه اعلام نموده و بخشی را نیز به صورت مشارکتی با اوقاف انجام می دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: امیدواریم از محل بودجه های اضطراری مبلغ 150 میلیون تومان برای بافت های تاریخی استان تخصیص پیدا کند تا بتوانیم برای حفظ بافت تاریخی بازار نراق اقدام کنیم.

براساس این گزارش، آثار تاریخی به جای مانده از گذشتگان هویت جامعه را تشکیل می دهد، آثاری که ممکن است در اثر گذشت زمان دچار تخریب و متحمل آسیب شوند و اگر به موقع خسارات واردشده به بناهای تاریخی التیام نیابد، بخشی از فرهنگ جامعه حذف و تدریجا از اذهان پاک می گردد.

با توجه به اینکه در شروع فصل بارش قرار داریم و بیم آن می رود که مجددا شاهد وارد شدن خسارت به بناهای تاریخی استان همچون بازار نراق باشیم و این خسارات ممکن است حتی تخریب را در بر داشته باشد، بهتر است پیش از مرگ سهراب فکر نوشدارو باشیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14094

به "قامت خمیده بازار نراق زیر بار بی توجهی و کمبود اعتبار، خطر تخریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قامت خمیده بازار نراق زیر بار بی توجهی و کمبود اعتبار، خطر تخریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید