قدیمی ترین جای پای جهان کشف شد!

به گزارش بلاگ پو، قدیمی ترین جای پای دنیا

این که امروز علم به طرز شگفت آوری پیشرفت کرده است، در زمانه ما دیگر تبدیل به امری عادی شده است و در آن شکی وجود ندارد اما در میلیون ها سال قبل که نه علمی بوده و چیز دیگری، هر مسئله ای به صورت یک راز می مانسته است. البته این رازگونه بودن موضوعات در سالیان پیش حتی به زمان زندگی ما نیز تسری کرده است. گواه این ادعا آن است که ما هر چه که از سال های سال پیش تا قبل از این که حتی بود و نبود ما راز بوده است کشف می کنیم، بزرگ و یا کوچک هم فرقی نمی کند، در هاله ای از شگفتی فرو می رویم. جدیدترین خبری که دنیا را در این چند وقت اخیر با تعجب روبرو کرد، کشف قدیمی ترین جای پای دنیا در چین است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر این خبر را بررسی نماییم.

قدیمی ترین جای پای جهان کشف شد!

اگر بخواهید واژه قدیمی ترین های کشف شده جهان را با هر کلید واژه دیگری سرچ کنید بی شک جهانی بزرگ و بدون بُعد اینترنت، چندین و چند صفحه برای شما باز خواهد کرد و چندین و چند نتیجه با تیترهای جذاب خواهد داد.

بی شک همه این یافته ها بسیار چشمگیرند و ابعاد جالبی دارند. شاید جالب ترین و در عین حال عجیب ترین بُعد آن ها هم این باشد که با گذشت سالیان سال تا میلیون ها سال تا به الان این آثار باقی مانده است!

امروز می خواهیم درباره جدیدترین بازمانده ای که از میلیون ها میلیون سال پیش تا به الان باقی مانده و به تازگی در چین کشف شده است صحبت نماییم، قدیمی ترین جای پای جهان در چین.

در واقع یکی از معتبرترین نشریه های جهان که حکم منبع را نیز دارد به نشریه آمریکایی Science Advances که به معنای پیشرفت های علمی می باشد، در جدیدترین شماره نشریه خود گزارشی کامل و جامع را در مورد کشف جای پاهای فسیل شده یک موجود زنده در منطقه دره های یانگتسه در جنوب کشور چین منتشر کرده است. پژوهشگرانی گه بر روی این جای پای کشف شده تحقیق می کرده اند توانسته اند تا قدمت آن را تخمین بزنند.

آن ها قدمت این جای پاها را بین 541 تا 551 میلیون سال پیش، یعنی زمانی که نه بشری و نه حتی پیشرفت ها و امکانات فعلیش وجود داشته باشند، ارزیابی کرده اند. تا قبل از این کشف و انتشار خبر آن، قدیمی ترین جاپایی که تا پیش از این کشف در جهان پیدا شده بود، حدودا به 530 تا 541 میلیون سال پیش یعنی حدود 10 میلیون سال قبل از این کشف جدید تعلق داشته است و تا قبل از این کشف جدید در صدر قدیمی ترین جای پای کشف شده در جهان قرار داشته است.

بر این اساس است که تا کشف بعدی در حال حاضر با توجه به این اطلاعات یافت شده، جای پای یانگتسه حدود 10 میلیون سال قدیمی تر از قدیمی ترین جای پایی است که در سال ها قبل به دست آمده بوده است. با توجه به اظهارات نویسندگان مقاله منتشر شده در نشریه ساینس ادونز، آن ها می گویند که این جای پاها از لحاظ ساختاری بسیار کوچک هستند و به همین دلیل است که در حال حاضر هیچ نشانه دیگری از این که صاحب این جای پاها کیست و دقیقا چه بوده است، در دسترس نیست.

و دقیقا به همین خاطر است که نمی توان در مورد خصوصیات مهم و اصلی این موجود به صورت دقیق و کامل اظهارنظر علمی و قطعی کرد. در این زمینه محققان و دانشمندان گفته اند که تنها چیزی که در این زمینه می توان گفت این است که این موجود باستانی، حداکثر چند میلی متر طول داشته است و همچنین دارای بدنی متقارن و موزون بوده است و این ها تنها خصوصیاتی هستند که تا به الان از این موجود به صورت قطعی کشف شده است.

دانشمندان با کمک جانورشناسان می گویند که با توجه به این خصوصیات کشف شده، احتمال این موضوع وجود دارد که صاحب این جای پاها از اجداد و نیاکان بند سرانجام و یا کرم های دریایی بوده باشند. با توجه به الگوی باقی مانده از جای پاها و تناوب جای پاهای موجود، می توان اینگونه استنتاج کرد که صاحب این رد پاها، زیر سطحی از گل و لای در ساحل دریا یا رودخانه زندگی می کرده است و گه گاهی نیز از محل زندگی خود بیرون می آمده است.

این حیوان حتی اگر قوه تعقل هم داشت هیچ گاه فکر نمی کرد که جای چایش که یک روز در اوقات گه گاه بیرون آمدنش بر جای می گذارد، میلیون ها سال یا بهتر بگویم، 541 تا 551 میلیون سال باقی بماند و در سال 2018 تبدیل به قدیمی ترین جای پای جهان شود!

به بحث اصلی خود باز می گردیم. کشف این جای پاها با توجه به اندازه بسیار کوچک این جای پاها و همچنین قدیمت بسیار بالایشان، آن ها را به صورت بالقوه تبدیل به کشفی بزرگ کرده و به نوبه خود موفقیت قابل توجهی در جهانی علوم نیز به حسب می آید.

به گفته سرپرست گروه تحقیق، دلیل این کشف و همچنین نائل آمدن به موفقیت این گروه که تحت رهبری اوست، این بوده است که آن ها توانسته اند که نور چراغ قوه خود را در محل درست و با زاویه مناسب روی فسیل کوچک و کم عمقی که توجهشان را جلب کرده بود، بتابانند و به این ترتیب، آن ها را مشاهده کنند.

می توان گفت که این حرف شاید مثالی شاخص از این است که در زمان درست و در مکان درست و در ساعت درستی فرد یا افراد قرار گرفته باشند. در این میان یکی دیگر از نتایج قطعی که در حال حاضر از این موجود به دست آمده است این است که موجودی که صاحب این جای پاها است، در دوره ای از تاریخ تکامل حیات بر زمین می زیسته است که هنوز روند تنوع گسترده موجودات زنده آغاز نشده بوده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: الی گشت
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 13248

به "قدیمی ترین جای پای جهان کشف شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدیمی ترین جای پای جهان کشف شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید