مالکیت معنوی کلید توافق تجاری؟

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران: یکی از دلایل بازگشت به گذشته، بن بست مذاکرات دو کشور است که یکی از عوامل آن مساله سرقت مالکیت معنوی خواهد بود. مالکیت معنوی شامل کلیه اختراعات، نوآوری ها، انحصار های تجاری، قوانین حق انتشار درخصوص هرگونه ابداع یا نوآوری می گردد. در سال 2019 میلادی شرکت های آمریکایی حدود 1000 میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری نموده اند.

مالکیت معنوی کلید توافق تجاری؟

جوزف استیگلیتز: استاد دانشگاه کلمبیا

مکتب: نئوکینزین

گرایش کاری: اقتصاد کلان، اقتصاد جهانی، اقتصاد اطلاعات

به گزارش خبرنگاران، بن بست مالکیت معنوی : ایالات متحده در روزهای اخیر تعرفه های جدیدی بر کالاهای وارداتی از چین وضع نموده است. چین نیز همان طور که انتظار می رفت سیاست تلافی جویانه را در پیش گرفت. بازارهای سهام از وضعیت نابسامان مذاکرات تجاری به بن بست خوردند و وضع تعرفه های بیشتر و بیشتر علیه هر دو کشور نگرانی های عمومی را نسبت به فرجام تجارت میان این دو کشور به شدت افزایش داده است. پس از مذاکرات در هر دو کشور و امید هایی که وعده صلح تجاری را به سرمایه گذاران انتقال داده بود، اما حالا شرایط به نقطه اولی که حدود یک سال قبل با وضع تعرفه بر فولاد و آلومینیوم از سوی ترامپ اتفاق افتاده بود بازگشته است؛ یعنی زمانی که تجارت ناعادلانه از سوی ترامپ به عنوان شعار، شیپور جنگ تجاری با چین را به صدا درآورد. سرقت IP (مالکیت معنوی) درصورت وجود، می تواند به اختراعی که توسط یک شرکت آمریکایی ثبت شده و این شرکت می خواهد نوآوری خود را در چین فراوری کند، لطمه بزند؛ به طوری که فراوریکننده چینی می تواند این اختراع را بر حسب قوانین دولتی خود کپی کند و بدون پرداخت حقوق معنوی برای استفاده از حق انحصاری شرکت ها این محصول را به فروش برساند. این همان چیزی است که در خصوص سرقت آی پی مورد بحث قرار می گیرد. آخرین اطلاعات صندوق بین المللی پول که به انتها سال 2017 میلادی مربوط است، سطح IP را برای ایالات متحده بسیار بیشتر از چین می داند. اما کریدور میان دو کشور در این زمینه تنگ تر شده است. در واقع، نرخ رشد IP برای چین بسیار سریع تر از ایالات متحده است. بنابراین از سال 2016 تا سال 2017، IP برای چین 19 درصد افزایش یافت؛ در حالی که تنها 10 درصد رشد برای ایالات متحده به ثبت رسیده است.

بنابراین در این زمینه همه چیز به سود چین در حال پیشروی است. اما آنها هنوز هم راهی برای رفتن دارند قبل از اینکه آنها به آمریکا برسند. ضمناً، هر دو کشور می توانند با پیروی از آی پی یکدیگر، به صلح IP برسند.

سرقت تکنولوژی به سبک قوانین چینی: تجارت تکنولوژی در زیرشاخه های مختلفی مانند کامپیوتر، قطعات الکترونیکی، مخابرات، ماشین آلات و حتی در بخش خودرو بیش از 200 میلیارد دلار از کسری تجاری سالانه آمریکا با اژدهای سرخ را تشکیل می دهد. در واقع، افزون بر نیمی از تجارت این دو کشور به تکنولوژی در بخش های گوناگون تعلق دارد. چین از سه راه اساسی نفوذ و کنترل قابل توجهی در این زمینه کسب نموده است.

کنترل اژدها در تجارت تکنولوژی را می توان در یک اصطلاح خلاصه کرد: تبادل اجباری تکنولوژی؛ تبادل اجباری تکنولوژی به این معنا است که شرکت های فعال در این نوع تجارت، در ازای بازار بزرگی که چین در اختیار آنان قرار می دهد، باید اطلاعات خود را با دولت این کشور به اشتراک بگذارند. شرکت های آمریکایی زیادی از این قوانین گلایه دارند؛ اما چاره ای جز پذیرش این ضوابط نداشته اند؛ چراکه بازار وسیع چین با یک میلیارد و 400 میلیون مصرف کننده بالقوه، سود کلانی برای شرکت ها به ارمغان می آورد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 14587

به "مالکیت معنوی کلید توافق تجاری؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکیت معنوی کلید توافق تجاری؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید