مثلث افزایش قیمت ها در بازار لبنیات

به گزارش بلاگ پو، محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: افزایش قیمت محصولات مصرفی روزانه مردم از جمله اتفاقاتی است که تقریبا به طور مستمر شهروندان شاهد آن هستند.

مثلث افزایش قیمت ها در بازار لبنیات

مصداق کامل این افزایش قیمت ها را باید در میان لبنیات جست وجو کرد؛ جایی که به دلیل فراوانی عرضه و مصرف و نیز تنوع محصولات و گستردگی مراکز توزیع در هر کوی و برزنی، نظارت بر قیمت و کیفیت نیز به ویژه در حوزه خرده فروشی به شدت کاهش می یابد. نگاهی آماری به وضعیت نرخ لبنیات طی روزهای اخیر و در اواخر تیر ماه و اوایل مرداد ماه 98 گویای این نکته است که باز هم شاهد رشد تصاعدی قیمت این محصولات از مغازه های موجود در حاشیه شهرها و داخل محلات گرفته تا بازارهای مرکز شهر هستیم، فارغ از این که این امر اساسا متاثر از سودخواهی بیشتر مغازه داران باشد یا فراورینمایندگان محصولات لبنی.

  • قیمت ها در بازار

قیمت هر بطری یک لیتری شیر در محصولات شرکت های مختلف بسته به میزان چربی آن متفاوت است، به گونه ای که شیرپرچرب دارای بازه قیمتی بالای 6 هزار تومان، نرخ شیر نیم چرب از 5 هزار و 500 تا 6 هزار و 800 است و شیر کم چرب را باید با قیمتی حدود 5 هزار و 500 تومان تهیه کرد.

همچنین شیر پاکتی یک لیتری با ماندگاری بالا نیز از 5 هزار و 700 تومان شروع می گردد و در نوسان است. قیمت هر قالب 400 گرمی پنیر با چربی 25 درصدی با عنایت به محصولات فراوریی شرکت های مختلف رقمی در حدود 8 هزار و 500 تومان است که نسبت به ماه های پیش رشد محسوسی داشته است و پنیر با چربی کمتر را باید با رقمی بین 7 هزار و 500 تومان تا 8 هزار تومان تهیه کرد.

دوغ در بطری های یک لیتری از 6 هزار و 800 تومان تا 7 هزار و 500 تومان در نوسان است و برای بطری هایی که اندکی وزن بیشتر می یابند، این قیمت بیشتر نیز می گردد. ماست عادی نیز در وزن حدود 2 کیلو با چربی 4/2 درصد را می توان در بازه قیمتی میان 18 هزار و 500 تومان تا 19 هزار و 500 تومان تهیه کرد، ضمن آن که محصول پرچرب آن نیز در حجم و وزنی نسبتا کمتر از 6 هزار تومان شروع می گردد، این محصول در قالب یک کیلوگرمی کم چرب را باید با قیمتی معادل 9 هزار و 400 تومان تا 9 هزار و 600 تومان تهیه کرد و ماست پرچرب در این وزن را می توان با قیمت هایی از 9 هزار و 500 تومان به بالاتر فراهم آورد.

  • سیاست فروشندگان

یک فروشنده محصولات لبنی در هسته مرکزی شهر سنندج درباره وضعیت قیمت اقلام این محصولات می گوید: مغازه داران به ویژه آنها که به طور مستقیم محصول را از کارخانجات فراوریی تحویل می گیرند تابع نرخ معین شده از سوی کارخانه هستند. صباح کرمی با اذعان به این که گاهی بعضی مغازه داران با واحدهای فراوریی به طور ناعادلانه هماهنگ می شوند، می افزاید: این امر به این صورت است که واحد فراوری محصول، قیمت درج شده روی کالا را بیش از قیمت واقعی قرار می دهد و به این ترتیب مغازه دار خرده فروش علاوه بر دریافت سود معمول خود از محصول، آن مبلغ اضافه شده را نیز به جیب خود می ریزد.

وی با اشاره به این که در این شرایط فروشنده مدعی است که در افزایش قیمت نقشی ندارد، تصریح می نماید: با این وجود بعضی فروشندگان نیز هستند که رفتار منصفانه ای در پیش می گیرند و تنها سود واقعی خود را از مشتری دریافت می نمایند و به این ترتیب محصول را با قیمت کمتری به خریدار عرضه می نمایند، اما مشتری تصور می نماید با تخفیف روبرو شده و از این امر رضایت دارد. هرچند گاهی بعضی خریداران به این قضیه به دیده شک و تردید می نگرند و این کاهش قیمت را به وجود مسئله ای در محصول یا فساد آن تعبیر می نمایند.

  • افزایش مصرف لبنیات محلی

یک خانم خانه دار می گوید: مصرف نمایندگان لبنیات 2 دسته هستند؛ مصرف نمایندگان لبنیات محلی و سنتی و کسانی که لبنیات به اصطلاح سوپرمارکتی و کارخانه ای مصرف می نمایند. مهری قبادی می افزاید: در خانواده من همین موضوع صدق می نماید و من و شوهرم ماست و دوغ محلی را می پسندیم و بچه هایمان لبنیات محلی را نمی خورند. وی با بیان این که فراوری لبنیات محلی محدود و جوابگوی جمعیت مصرف نماینده امروزی نیست، ادامه می دهد: بیشتر مردم می به ناچار به سوی مصرف شیر و ماست محلی روی آورده اند و قیمت لبنیات کارخانه ای در یک سال اخیر چند برابر شده است. ماست حدود 2 کیلوگرمی را 20 هزار تومان می فروشند، در حالی که ماست محلی را با همین وزن 9 هزار تومان می فروشند، اختلاف قیمت بین این 2 نوع لبنیات خیلی زیاد است.

این خانم خانه دار یادآوری می نماید: بیشتر مردم اعتقاد دارند لبنیات محلی از نظر مزه و طعم و مواد اولیه بهتر از لبنیات کارخانه ای است، اما از نظر بهداشتی لبنیات محلی خطرناک تر است، زیرا اگر کسی خدایی ناکرده با مصرف پنیر محلی دچار مسائل و بیماری تب مالت بگردد، گرفتار خواهد شد و همین موضوع مردم را ترسانده است. قبادی اظهار می نماید: کاش روستاییان و افرادی که لبنیات محلی را فراوری می نمایند مسائل بهداشتی را رعایت نمایند تا مردم با آرامش خاطر بیشتری محصولات لبنی آنها را مصرف نمایند.

  • پیچیدگی قیمت گذاری

یک کارشناس با بیان این که شرایط بازار محصولات لبنی بسیار پیچیده تر از سایر کالاهاست، اظهار می نماید: این امر متاثر از وجود پیچیدگی قیمت گذاری اختلافات همیشگی میان دامداران، کارخانه های فراوریی و دولت است. هادی یوسفی معتقد است از یکسو دامداران و فراورینمایندگان اصلی شیر، خواهان افزایش قیمت خرید این محصول از سوی کارخانه های لبنی هستند و از سوی دیگر واحدهای فراوریی نیز با این امر به دلیل افزایش فشار بر مصرف نماینده و در نتیجه کاهش سرانه مصرف مخالفت می نمایند. وی با بیان این که در چنین شرایطی معین نیست علت افزایش تدریجی قیمت ها از سوی واحدهای لبنی چه بوده است، این مساله را در تضاد با ادعاهای این کارخانجات عنوان می نماید و خواهان شفاف سازی در این زمینه می گردد.

این کارشناس با انتقاد از این که دولت نیز در این موضوع تقریبا خود را کنار کشیده و تنها نظاره گر ماجراست، می گوید: تا زمانی که دولت نخواهد مدیریت صحیح، قاطع و جامع نگر با لحاظ کردن منافع 2 طرف ماجرا و البته خریداران را در این قضیه داشته باشد این وضعیت ادامه خواهد یافت. این کارشناس تصریح می نماید: استان کردستان در حال حاضر پایین ترین سرانه مصرف لبنیات را دارد و به علت پایین آمدن قدرت خرید، مصرف لبنیات در استان نسبت به میانگین کشوری 4/1 و نسبت به کشورهای پیشرفته ای مانند هلند 6/1 کمتر است.

یوسفی اظهار می نماید: پایین بودن میزان مصرف شیر به بروز بیماری هایی از جمله پوکی استخوان و پوسیدگی دندان منجر می گردد. به عنوان مثال 40 درصد زنان جامعه کردستان به پوکی استخوان مبتلا هستند. میانگین سنی مبتلایان به پوکی استخوان در ایران 35 تا 40 سال است، در حالی که در کشورهای اروپایی حداقل سن مبتلا به پوکی استخوان 75 سال است و یا بر اساس گزارش های مستند و مستدل هر ایرانی به طور میانگین 2 دندان پوسیده دارد. استان کردستان بالاترین آمار پوسیدگی دندان در کشور را دارد.

  • نظارت ها ادامه دارد

محمد دره وزمی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به طور مرتب از افزایش نظارت بر بازار و برخورد با متخلفان خبر می دهد و می گوید: در 4 ماه سال جاری 32 هزار و 508 مورد بازرسی در استان اجرا شده که از این تعداد 2 هزار و 513 مورد آن منجر به تشکیل پرونده شده است.

این مسئول با بیان این که در 4 ماه سال جاری 2 هزار و 719 تخلف در صنوف مختلف استان کردستان اجرا شده است، می افزاید: در این مدت 2 هزار و 976 مورد گزارش مردمی نیز به سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان رسیده که هزار و 383 مورد آن به صورت تلفنی، هزار و 368 مورد کتبی و تعداد 225 مورد آن حضوری گزارش شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار می نماید: از گزارش های مردمی که به سازمان رسیده 881 مورد آن یعنی 30 درصد، بعد از پیگیری کارشناسان سازمان به تشکیل پرونده منجر شده است. دره وزمی با اشاره به انجام هزار و 126 گشت مشترک که 293 مورد از آن منجر به تشکیل پرونده شده است، می گوید: در این 9 ماه 268 پرونده توسط سازمان تعزیرات حکومتی منجر به صدور رأی شده که 362 مورد آن صنفی و 9 مورد غیرصنفی بوده و ارزش ریالی آنها 726 میلیون ریال است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 10263

به "مثلث افزایش قیمت ها در بازار لبنیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مثلث افزایش قیمت ها در بازار لبنیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید