مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد

به گزارش بلاگ پو، مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان و گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس وزارت خارجه این کشور با حضور مقامات ایرانی، نمایندگان مجلس ایران، سفرای سایر کشورها و فعالین رسانه ای، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برگزار گشت.

مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرنگاران، مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان و گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس وزارت خارجه این کشور با حضور مقامات ایرانی، نمایندگان مجلس ایران، سفرای سایر کشورها و فعالین رسانه ای، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم بنیاد حسین اف، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با بیان این که روز ملی جمهوری آذربایجان روز 28 می است اما سال جاری با توجه به همزمانی ماه رمضان با این تاریخ و به پاسداشت این ماه بمارک تصمیم گرفتیم تا بزرگداشت روز ملی آذربایجان را همزمان با صدمین سالگرد تصویب اساسنامه وزارت امور خارجه این کشور برگزار کنیم از همه حضار در این مراسم تشکر کرد.

بنیاد حسین اف با بیان این که تاسیس جمهوری دموکراتیک آذربایجان در تاریخ 28 می 1918 حادثه مهمی در تاریخ شرق بود گفت: این اولین جمهوری دموکراتیک شرق بود که برقراری آزادی و حقوق همه هموطنان بدون در نظر دریافت وابستگی های قومی، دینی و سیاسی و همچنین دادن حق رای به بانوان را به ارمغان آورد.

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران با بیان این که آذربایجان جز با ارمنستان که 20 درصد از خاک این کشور را اشغال کرده است روابط همکاری دارد تاکید کرد: امروز شاهد رشد جهشی مداوم روابط دو جانبه میان جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران در تمام حوزه ها هستیم. روابط میان آذربایجان و ایران با تاریخ و فرهنگ مشترک همراه بوده و بر روابط خویشاوندی و دوستی دیرینه مردمانمان استوار است. جمهوری آذربایجان از نخستین سالهای استقلال خود، همچنین در دوران تجاوز ارمنستان شاهد حمایت جمهوری اسلامی ایران دوست و برادر بوده است.

همچنین در این مراسم فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی و مسئول طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور نیز ضمن بیان تبریک روز ملی آذربایجان و تاکید بر مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی دو ملت گفت: مهمترین هدف دو دولت در این چند سال اخیر، فراهم سازی بسترها و زیرساخت های لازم برای توسعه همکاری های دو جانبه و منطقه ای بوده است که باعث افزایش روابط اقتصادی دو کشور شده است.

دژپسند اضافه کرد: حجم روابط بازرگانی به عنوان یک شاخص اقتصادی که نشانگر میزان پیوستگی و تعامل اقتصاد دو کشور است، پیام خوبی به ما میدهد که روابط دو کشور در حال شکوفایی بیش از پیش است. بر اساس گزارشات موجود حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان در سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و با وجود ظرفیتهای فراوان دو کشور این میزان همچنان قابل افزایش است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 7961

به "مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم روز ملی جمهوری آذربایجان در تهران برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید