مسجد سلطان احمد استانبول

به گزارش بلاگ پو، استانبول یکی از شهر های زیبا و گردشگر پذیر کشور ترکیه است که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی را برای عرضه به گردشگران در خود جای داده است. مسجد های تاریخی زیبا و معروف یکی از این جاذبه ها می باشند که در میان آن ها می توان به مسجد سلطان احمد استانبول نمود. این مسجد که به دلیل بیش از 20 هزار کاشی آبی رنگ زیبای ساخته شده در شهر ایزنیک با بیش از 50 طرح متفاوت از گل لاله که در تزئین دیوار های داخلی آن به کار رفته است به مسجد آبی در میان مردم و گردشگران شهرت یافته است. ساخت این بنا در دوره حکومت سلطان احمد در بین سال های 1609 تا 1616 میلادی به مدت 7 سال طول کشیده است.

مسجد سلطان احمد استانبول

معماری به کار رفته در آن ترکیبی باشکوه و خیره کننده از معماری مسجد عثمانی و معماری مورد استفاده قرار گرفته در گسترش کلیسای روم شرقی است. هم چون مسجد های تاریخی دیگر ، این مسجد نیز آرامگاهی برای بنیان گذار آن می باشد البته با این تفاوت که مقبره همسر و فرزندان وی مورات و عثمان نیز در آن جا قرار دارند.

یک مدرسه ، یک آسایشگاه ، حمام ترکی ، بیمارستان ، چشمه و چند خانه از دیگر قسمت هایی هستند که در آن ایجاد شده اند. از قسمت های داخلی مسجد می توان به محراب آن اشاره کرد که از سنگ مرمر ریز ساخته شده است و مجسمه هایی برای تزئین در کنار آن قرار داده شده اند. مسجد سلطان احمد دارای یک گنبد مرکزی که با 4 نیمه گنبد احاطه شده است ، شش مناره و 260 پنجره با طرح های پیچیده می باشد و در قسمت ورودی حیاط غربی آن یک دروازه آهنین به کار رفته است.

این مسجد که از مهمترین جاذبه های گردشگری ترکیه بشمار می رود، هنوز به عنوان عبادتگاهی توسط مسلمانان مورد استفاده قرار می گیرد و آن ها 5 بار برای عبادت و نماز به آن جا می فرایند. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از این بنای زیبا که برای وارد شدن به آن احتیاج به پرداخت هزینه ندارید ، صبح ها از بعد از نماز صبح تا قبل از نماز ظهر است.

بعضی از مواردی که موقع بازدید باید رعایت نمایید:

  • در خصوص پوشش باید موارد احترام را رعایت نمود. برای مثال خانم ها باید مو ، شانه و پا های خود را بپوشانند و آقایان نیز با لباسی چون شلوارک اجازه ورود نخواهند داشت.
  • یادتان باشد هنگام ورود به قسمت داخلی مسجد کفش های خود را دربیاورید و در کیسه های پلاستیکی که در ورودی قرار دارند ، قرار دهید.
  • از سرو صدا کردن و دریافت عکس با فلش خودداری نمایید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: جاده های سبز
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 33208

به "مسجد سلطان احمد استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد سلطان احمد استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید