موسیقی راک با رنگ وبوی سنتی

به گزارش بلاگ پو، شب جشنواره موسیقی فجر با اجرای گروه موسیقی راک کَهْت مَیان که پس از یک دهه آلبوم جدیدی را در دست انتشار دارند همراه بود و این اجرا که تلفیقی از موسیقی راک و متال با دستگاه های موسیقی سنتی بود با استقبال حاضران در سالن برج آزادی رو برو شد.

موسیقی راک با رنگ وبوی سنتی

به گزارش خبرنگاران، شهرام نادری سرپرست گروه موسیقی راک کَهْت مَیان در اجرای امشب (26 بهمن ماه) این گروه در سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با اشاره به سابقه گروه در تلفیق سبک راک و متال با موسیقی ایرانی گفت: قطعه هایی که امشب می شنوید خیلی قدیمی اند، ولی آنها را اصلاح نموده ایم. من همواره دوست داشتم که صدای خواننده روی این موسیقی باشد؛ کوشش های زیادی هم کردیم اما خواننده هایی که پیدا کردیم، چه انگلیسی چه فارسی خوب نبودند، تا اینکه نوید تفکری را پیدا کردیم و این آلبوم به خاتمه رسید. آلبوم جدید ما شامل دو سی. دی است که یک سی دی آن خواننده محور و سی. دی دیگر آن بی کلام است اما شکل موسیقی آن همان چیزی است که امشب می شنوید.

نادری با بیان اینکه ذهنیت ها درباره موسیقی در کشور ما با سایر کشورها متفاوت است گفت: حدود دوازده سال پیش که خارج از کشور بودم با یکی از واسطه هایی که با لیبل هایی مثل سونی و بی. ام. جی کار می کردند آشنا شدم و دموهای این قطعات را با خوانندگی نصفه نیمه به او دادم. آن فرد تا مدت ها کار ما را دنبال می کرد و می گفت موسیقی ای که شما کار می کنید متفاوت است و اغلب موسیقی که گروه های موجود در این منطقه می زنند همان چیزی است که قبلاً در غرب زده شده است. او می گفت سه نوع کار از موزیسین ها به دست لیبل های بزرگ می رسد: کاری که ایده ندارد اما خوب اجرا شده، به سطل زباله می رود. کاری که ایده دارد اما خوب اجرا نشده هم به سطل زباله می رود؛ باید هم ایده جدید باشد و هم خوب اجرا شده باشد، در نتیجه من فهمیدم آنها از ما انتظار دارند موزیک خودمان را بزنیم؛ کاری که باعث می گردد موسیقی ما بزرگ گردد.

او ادامه داد: از آن به بعد من کوشش کردم که چنین موسیقی ای درست کنیم؛ نه اینکه صرفاً آکورد بزنیم و یک خواننده روی آن آواز سنتی بخواند. ما باید آن هارمونی و ریتم را استفاده کنیم. چون ما در این کار قوی هستیم و در گوشمان است و با آن آشناییم. ما می توانیم یک ژانر ایرانی خوب درست کنیم که هم برای آنها جذاب است و هم ما در این ژانر قوی هستیم. اینکه کاری که آنها می نمایند تکرار گردد، برای خارج از ایران هم جالب نیست و در نهایت شما می شوید سایه گروه های خارجی. هنر و خلق وقتی معنا می دهد که هنرمند از محیط و فرهنگ و سابقه تاریخی خودش چیزی را بیرون می کشد و بالا می آورد. به همین دلیل برای ما و همه موسیقی دانانی که کلاسیک و سنتی نیستیم، بهترین حالت این است که روی سیستم موسیقی خودمان که خیلی هم پیچیده است و از نظر ریتم و ملودی بسیار غنا دارد، کار کنیم و به در این راه پیروز تر خواهیم بود. هرچند شاید خیلی ها دوست نداشته باشند موسیقی سنتی گوش بدهند اما امشب فرصتی است که گوش کنید و ببینید شاید اینطوری باحال تر باشد!

سرپرست گروه کَهْت مَیان درباره آلبوم جدید این گروه که بعد از یک دهه منتشر می گردد گفت: ما سعی کردیم که این آلبوممان موسیقی ای باشد که از نظر ریتم و ملودی و هارمونی مدرن باشد اما در نهایت یک موسیقی ایرانی باشد. چون فکر می کنیم موسیقی ما باید بزرگ باشد نه اینکه سایه و شبح گروه های خارجی باشیم. موسیقی راک مال آنهاست و تقلید ما از آنها جالب نخواهد بود. ما در سبک خودمان از آنها به قوی تریم در حالی که در سبک آنها قطعاً از خودشان ضعیف تریم.

نادری در ادامه از داوران جشنواره فجر سی وچهارم هم تشکر کرد که با بالاترین امتیاز این گروه را برای شرکت در جشنواره انتخاب نموده اند و گفت: باید از وزارت ارشاد تشکر کنیم که از ما خیلی حمایت کردند. این مهم است که اگر آنها حامی ما هستند ما هم درست عمل کنیم و اجازه بدهیم موسیقی زنده بماند. از ما انتظار دارند که هویت و فرهنگ خودمان را هم نگه داریم؛ این خیلی جالب تر است چون خودم هم سال ها بود از آن چیزهای تکراری خسته شده بودم. کار فعلی یک اتفاق جدید است و شنیده نشده و جذابیت دارد. همچنین باید از دفتر موسیقی وزارت ارشاد و آقای علی ترابی رئیس آن هم تشکر ویژه ای کنم که از کار ما حمایت زیادی کردند.

شهرام نادری در خاتمه درباره اشعار این آلبوم نیز اضافه نمود ما دوست داشتیم اشعار این آلبوم از خودمان باشد اما برای شرکت در جشنواره محدودیت زمانی داشتیم بنابراین از اشعار شعرای بزرگ ایرانی مثل مولانا، عطار و شفیعی کدکنی برای این اجرا استفاده کردیم. تم قطعه اول ما هم برگرفته از قطعه ترکمن حسین علیزاده است که این قطعه را به او تقدیم می کنم که موسیقیدان بسیار جالبی است و آهنگ هایش حس عجیبی دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4663

به "موسیقی راک با رنگ وبوی سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسیقی راک با رنگ وبوی سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید