میکروارگانیسم ها فلزات زباله های الکترونیکی را جدا می نمایند

به گزارش بلاگ پو، زباله های الکترونیکی همچون معادن مصنوعی هستند که عیار آنها از نظر فلزات با ارزش بالاتر از معادن طبیعی است. اما محققان دانشگاه شریف روشی کارآمد و مالی برای استخراج این فلزات ارائه داده اند.

میکروارگانیسم ها فلزات زباله های الکترونیکی را جدا می نمایند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، زباله های الکترونیکی همچون معادن مصنوعی هستند که عیار آنها از نظر فلزات با ارزش بالاتر از معادن طبیعی است. میزان این زباله ها در ایران هم زیاد است. روش های مختلفی برای استخراج فلزات با ارزش از این زباله ها وجود دارد که هر یک معایب خود را دارد. اما محققان دانشگاه شریف روشی کارآمد و مالی برای استخراج این فلزات ارائه داده اند.

با این حجم بزرگ از این زباله ها چه باید کرد؟ محیط زیست تا کجا گنجایش هضم این همه زباله های مسموم را خواهد داشت؟ این درحالیست که این زباله ها در حقیقت گنج مخفی هستند و بازیافت آنها بسیار مالی است.

زباله های الکترونیکی به دلیل محتوای غنی فلزی شان شامل فلزهای خطرناک و ارزشمند و هم چنین حجم بزرگ فراوریشان مهم ترین زباله قرن هستند که دو تا سه برابر سریع تر از سایر جریان های زباله های شهری در حال فراوری است. دفن این زباله ها مسائل زیست محیطی ایجاد می نماید و از سویی آنها دارای فلزات گران قیمتی هستند.

در این راستا محققان در دانشگاه صنعتی شریف طرحی در این زمینه با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری انجام دادند.

سهیلا یغمایی مجری این طرح پژوهشی گفت: روش های مختلفی برای بازیافت این زباله ها وجود دارد. از میان آن ها روش های حرارتی و شیمیایی علاوه بر ایجاد آلودگی محیط زیست با هزینه های بسیاری انجام می گردد. پس برای استخراج فلزات گرانبها در این پروژه از روش های زیست فناوری استفاده کردیم. در این روش از میکروارگانیسم ها فلزات به صورت محلول در می آید. این روش انرژی کمی تری استفاده می نماید و مسائل زیست محیطی کمتری دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: بخشی از این میکروارگانیسم ها بومی هستند و از محل دفن زباله های الکترونیک استخراج شده اند. این روش روشی ساده ارزان، نوین و مالی است که از مزیت های دو روش شیمیایی و زیستی در کنار هم استفاده شده است و یک هم افزایی قوی را ایجاد نموده اند.

در این روش تقریبا تمام فلزات قابلیت استخراج دارند و فقط ممکن است راندمان بعضی کمتر باشد. در حالیکه در روش شیمیایی هم هر فلزی توانایی استخراج ندارد و هم در صورت استخراج در بسیاری از موارد ممکن است ارزش استخراج نداشته باشد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 21065

به "میکروارگانیسم ها فلزات زباله های الکترونیکی را جدا می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروارگانیسم ها فلزات زباله های الکترونیکی را جدا می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید