ویلا ، این خیابان یک طرفه به کجا می رسد؟

به گزارش بلاگ پو، تصمیم برای یک طرفه و سنگ فرش شدن خیابان ویلا که چندی پیش به نام گذر صنایع دستی تغییر نام پیدا کرد، از یک سو امیدهایی را به وجود آورد و از دیگر سو اعتراض و گله هایی را در این راسته به دنبال داشت

ویلا ، این خیابان یک طرفه به کجا می رسد؟

این درحالی است که تجربه های مشابه پیشین ثابت نموده است که تبدیل بعضی از نقاط شهری به گذرهای فرهنگی در جذب نگاه های مردمی به این نقاط می تواند موثر باشد؛ اما حداقل انتظار این است که برای الزام های آن نیز فکری اندیشیده شده باشد.

روز دوشنبه (24 تیر ماه) خیابان استاد نجات الهی (ویلا) به خاطر طرح گذر صنایع دستی از جنوب به شمال یک طرفه شد که این امر اعتراض جمعی از کسبه محل را به دنبال داشت.

شهردار منطقه 6 در واکنش به این اعتراض ها مطرح نمود که شهرداری به دنبال رضایت شهروندان است اما گاهی اجرای بعضی طرح ها در ابتدا با مسائلی روبرو است و مقاومت هایی می گردد اما باید بدانیم در این خیابان تنها همان چیزی که تشریح شده یعنی تعریض پیاده رو اجرا خواهد شد و هیچ اتفاقی دیگری نمی افتد.

شهرداری با تاکید بر اینکه نظرات شهروندان را لحاظ می نماید، در عین حال به این نکته اشاره دارد که باید نسبت به انسان محور شدن شهر اقدام نمایند.

با این حال الهام فخاری (رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران) از یک طرفه شدن خیابان ویلا بدون در نظر دریافت مداخلات اجتماعی انتقاد و عنوان نموده است که ایجاد گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات اللهی(ویلا) و تبدیل شدن به پیاده راه مصوب شورا نیست و باید هرگونه اقدام در این محدوده متوقف گردد.

او به صراحت گفته است: بدون مصوبه شورا، بدون توجیه و تقاضای اجتماعی محلی، بدون برگزاری جلسات آنالیز نظر اصناف، ساکنان، و ذیحقان و ذی نفعان چنین مداخله شهری در این مقیاس نباید انجام گردد و توجیه پذیر نیست.

در همین باره، خبرنگار ایسنا به میان بعضی از فروشندگان صنایع دستی در خیابان ویلا رفت تا نظرات آنان درباره یک طرفه و سنگ فرش شدن این خیابان در رونق گذر صنایع دستی را جویا گردد.

یک مغازه دار در این زمینه اظهار کرد: از زمان تحریم ها تعداد توریست ها کم شده است و خریداران داخلی هم به خاطر گران بودن صنایع دستی خرید نمی نمایند. ما امروز در حوزه صنایع دستی بیش از هر موضوع دیگری به مشتری و توریست احتیاج داریم. مغازه ها بی مشتری و چشم به در برای آمدن توریست های خارجی هستند؛ چراکه صنایع دستی هم برای خریداران داخلی گران است و از طرف دیگر به نظر می رسد که ایرانی ها چندان علاقه ای به خرید صنایع دستی ندارند یا در اولویت های اول آن ها نیست. در کل از حوزه صنایع دستی حمایتی نمی گردد، فراورینمایندگان و فروشندگان آینده ای ندارند و بازار کساد است.

فروشنده دیگری اظهار کرد: یک طرفه شدن خیابان مسئله جای پارک را مطرح می نماید. باید به این نکته توجه کرد مغازه هایی که بالای خیابان نجات اللهی قرار دارند حتماً از تعداد مشتری هایشان کم خواهد شد چون دیگر امکان رفت و آمد سخت می گردد.

همچنین فروشنده دیگری چنین ابراز عقیده کرد: اصلاً کسی به ما شرح نداد که قرار است این اتفاق بیفتد و چرا این چنین تصمیمی گرفته شده است. صرفاً در خیابان آگهی دادند که از روز دوشنبه خیابان نجات اللهی یک طرفه خواهد شد. به شخصه فکر می کنم این کار برای فروشگاه های صنایع دستی هیچ فایده ای ندارد. همان طور که در یک ماه گذشته و از زمان رونمایی از تابلوی گذر صنایع دستی در این خیابان هیچ تأثیری در کار ما ایجاد نشده است.

فروشنده صنایع دستی دیگری نیز اظهار کرد که هیچ شرحی درباره یک طرفه شدن خیابان نجات اللهی به فروشندگان این خیابان داده نشد. متأسفانه اصلاً اکثر کاسب ها راضی نیستند و به همین دلیل استشهادی جمع کردیم که برای میراث فرهنگی و شهرداری نیز فرستادیم.

او ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که جای پارک در این خیابان نیست و سه وزارتخانه، چهار هتل و تعداد زیادی بانک و فروشگاه صنایع دستی در این خیابان وجود دارد که حتی اگر به مشتری نیز فکر نکنیم باید به فکر کسانی باشیم که در این خیابان کار می نمایند. شهرداری باید پاسخ بدهد که برای این طرحی که ایجاد نموده آیا پارکینگی تدارک دیده است و اینکه آیا فرعی ها پاسخگو هستند؟ مگر چند خیابان صنایع دستی در تهران وجود دارد. من فکر می کنم شهردای می خواهد این خیابان را هم همانند خیابان 30 تیر کند و به جای اینکه صنایع دستی در این خیابان به فروش برسد فلافل و خوراکی های دیگر را به فروش برسانند.

او با بیان اینکه ما امروز در بدترین دوران صنایع دستی قرار داریم، اظهار کرد: توریست به شدت کم شده است و با توجه به مسائل مالی که در جامعه وجود دارد، صنایع دستی اولویت اول مردم نیست و به خاطر همین هم تمایلی به خرید آن ندارند. صنایع دستی یک چرخه مالی است ولی هیچ حمایتی از آن نمی گردد؛ این در حالی است که فراوری بیشتر صنایع دستی می تواند منجر به اشتغال زایی گردد.

این فروشنده در انتها یادآور شد: به تجربه خیابان سپهسالار نگاه کنید، ما با خیابان استقلال ترکیه و شانزه لیزه فرانسه فاصله زیادی داریم و نمی توان بدون فراهم کردن زیرساخت ها به راحتی شبیه سازی کرد. فرآیند سنگ فرش کردن خیابان حداقل دو سال طول می کشد. تکلیف منِ کاسب در این دو سال چه می گردد.

  • طرح گذر صنایع دستی به شهرت این خیابان می انجامد

اما فروشنده دیگری بر این باور است که یک طرفه شدن خیابان نجات اللهی، پهن شدن پیاده رو و سنگ فرش شدن آن به بهبود صنایع دستی و جلب توجه به این حوزه منجر می گردد.

او اظهار کرد: به هر حال در این خیابان دو پارکینگ عمومی وجود دارد و وقتی که شهرداری چنین تصمیمی گرفته است حتماً به مسائل و دغدغه های آن نیز فکر نموده است. نگاه کنید که خیابان سی تیر از زمانی که سنگ فرش شد بیشتر مورد توجه قرار گرفته و همواره و در هر ساعتی شلوغ است؛ بنابراین این سرنوشت می تواند برای گذر صنایع دستی نیز اتفاق بیفتد و باعث آشنایی هر چه بیشتر با این خیابان و صنایع دستی بگردد. شاید از این طریق هم نام گذر صنایع دستی در میان افراد بیشتر شنیده گردد و هم به نامدار شدن این خیابان و شناخت آن در میان خانواده ها و افراد منجر گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 9133

به "ویلا ، این خیابان یک طرفه به کجا می رسد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویلا ، این خیابان یک طرفه به کجا می رسد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید