پژوهش سرا ها محلی برای تربیت آینده سازان سلول های بنیادی کشور هستند

به گزارش بلاگ پو، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی گفت: برای پیشرفت حوزه سلول های بنیادی برنامه ریزی طولانی مدت برای 10 سال نموده ایم و به همین دلیل پژوهش سرا های دانش آموزی را در کشور راه اندازی نموده ایم.

پژوهش سرا ها محلی برای تربیت آینده سازان سلول های بنیادی کشور هستند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،نشست چالش های پژوهش سرا های دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی استان های البرز، کرمان و فارس با حضور علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.

دانش سلول های بنیادی میان دانش آموزان گسترش یافت

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه راه اندازی پژوهش سرا های دانش آموزی فرهنگسازی برای حرکت سریع تر در این حوزه را به دنبال دارد، گفت: با این اقدام ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی بخش دانش آموزی فعال شده است تا در آینده نزدیک ذخایر علمی غنی برای جامعه در این حوزه داشته باشیم. دانش آموزان در پژوهش سرا های دانش آموزی با علم سلول بنیادی و پزشکی بازساختی آشنا می شوند و می آموزند تا پژوهش های کاربردی در این حوزه انجام دهند.

کمرئی ادامه داد: حرکت برای توسعه علوم و فناوری های جدید به سرعت در حال شتاب است و غفلت کشورمان از این حوزه ها و تغییرات باعث عقب ماندمان می گردد. سلول های بنیادی یکی از این حوزه های جدید است. البته در سند سلول های بنیادی گسترش و فرهنگسازی این حوزه هدفگذاری شده است. ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی نیز اهداف این سند را دنبال می نماید و در راستای پیشبرد آن اقدامات اساسی انجام داده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش همچنین اعلام کرد: با راه اندازی این پژوهش سرا های دانش آموزی ارتباط میان حوزه های علمی و آموزشی معنادار شده و فرصتی برای آشنایی بیشتر بخش عظیمی از دانش آموزان با این حوزه فراهم شده است. وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه آماده همکاری با ستاد برای گسترش سیاست های توسعه ای است.

حوزه سلول های بنیادی با شتاب رشد کرد

در ادامه این نشست نیز امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رشد کشور در حوزه سلول های بنیادی در 15 سال اخیر در سطح بین المللی را مناسب دانست و گفت: اگر کشوری خواستار مقام نخست علمی در حوزه ای است باید صنعت آن را نیز داشته باشد و در بعضی از حوزه ها مانند خودروسازی ما ادعای داشتن صنعت را داریم. در صورتی که تنها خط فراوری راه انداخته ایم و مواد اولیه را وارد و محصول فراوری می کنیم. مشکل اقتصاد نیز همین است. تا زمانی که وارد کننده باشیم به جایی نخواهیم رسید.

حمیدیه ادامه داد: در حال حاضر حوزه های فناوری نانو، هسته ای و سلول های بنیادی و پیشرفت در آن مورد تایید تمام مسئولان کشور است. ستاد نیز برای پیشرفت در این حوزه برنامه ریزی طولانی مدت برای 10 سال نموده است. توجه ما آموزش از سنین پایین است. به همین دلیل نیز پژوهش سرا های دانش آموزی را در کشور راه اندازی نموده ایم. البته برگزاری المپیاد های دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش نیز بخش دیگری از برنامه های ما در این راستا است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری همچنین گفت: جهان به سمتی در حال حرکت است که استارت آپ هایی با حضور افراد جوان 16 و 17 ساله شکل می گیرد. سلول های بنیادی هم علم آینده است و تا سال 2030 پیش بینی بازار 170 میلیارد دلاری برای آن می گردد. با توجه به توانمندی هایمان در این حوزه می توانیم به خوبی با حضور جوانانمان در این حوزه حرکت کنیم و علمی و فناوری را همراه خلق ثروت ایجاد کنیم.

به گفته وی، در پژوهش سرا های دانش آموزی تنها همکاری دانش آموزان گروه علوم تجربی مطرح نیست بلکه دانش آموزان از رشته های ریاضی و فیزیک هم حضور دارند. این اتفاق را در شرکت های دانش بنیان این حوزه نیز شاهد هستیم. علاوه بر این در این شرکت ها متخصصان حوزه علوم انسانی نیز حضور دارند تا مدیریت فناوری را انجام دهند.

همچنین در ادامه محمد جواد محسنی مدیر بخش دانش آموزی ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی حضور دانش آموزان در سومین جشنواره ملی و کنگره بین المللی علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی را باعث رشد و ارتقای سطح علمی آن ها در این حوزه دانست و گفت: پژوهش سرای دانش آموزی سلول های بنیادی استان کرمان می تواند تبدیل به قطب این حوزه گردد. شیراز نیز با توجه به پراکندگی و گسترش پژوهش سرا های فعال در این استان تعداد قابل توجهی دانش آموز را در این حوزه آموزش داده است. همچنین این استان ظرفیت های بالایی در حوزه دانش آموزی دارد. به گونه ای که جوان ترین پژوهشگر کشور در این حوزه مربوط به این استان است.

پس از این معاونان آموزش متوسطه و مدیران پژوهش سرا های 3 استان حاضر در جلسه درباره اقدامات صورت گرفته و چالش های موجود خود توضیحاتی را ارائه دادند. 3 پژوهش سرا در استان های البرز، فارس و کرمان با حمایت ستاد راه اندازی شده است تا ترویج حوزه سلول های بنیادی را میان دانش آموزان این استان ها ببینیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16510

به "پژوهش سرا ها محلی برای تربیت آینده سازان سلول های بنیادی کشور هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش سرا ها محلی برای تربیت آینده سازان سلول های بنیادی کشور هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید