چگونه در پاکیزه کردن محیط اطرافمان سهیم باشیم؟

به گزارش بلاگ پو، هواداران و فعالان پاکیزگی محیط زیست روز پانزدهم سپتامبر هر سال که به نام روز جهانی پاکسازی نامگذاری گردیده به خیابان ها، اماکن عمومی شهرها، فضاهای سبز، سواحل رودخانه و دریا سرازیر می شوند تا با جمع آوری زباله، سهمی هرچند کوچک در پاکیزه سازی زمین داشته باشند.

چگونه در پاکیزه کردن محیط اطرافمان سهیم باشیم؟

به گزارش خبرنگاران، 15 سپتامبر، روز دنیای پاکسازی سال جاری (2018 میلادی) قرار است به عنوان بزرگ ترین روز کوشش برای جمع آوری داوطلبانه زباله ها در طول تاریخ به ثبت برسد.

این روز مردم سراسر دنیا را به گردهمایی برای رهانیدن سیاره مان از زباله ها و پاکسازی سواحل، رودخانه ها، جنگل ها و خیابان ها از زباله ها فرا می خواند. تا کنون حدود 20 میلیون داوطلب در 120 کشور دنیا برای شرکت در این مراسم ثبت نام کردند و انتظار می رود میلیون ها نفر دیگر نیز به این مراسم بپیوندند.

ساده ترین راه برای شرکت در روز دنیای پاکسازی رفتن به خیابان ها، پارک ها، میدان های شهر یا مکان های مورد علاقه تان و جمع آوری زباله ها از آن جاست. البته در 120 کشور از دنیا امکان شرکت رسمی در این مراسم وجود دارد. با ثبت نام برای شرکت در این مراسم اطلاعات این روز از سراسر دنیا جمع آوری گردیده و تعداد داوطلبان و مقادیر زباله جمع آوری گردیده اندازه گیری می گردد.

روز دنیای پاکسازی نخستین بار 10 سال پیش توسط یک جنبش جمع آوری زباله به نام Lets Do It در استونی شروع شد. در این جنبش که چهار درصد از جمعیت این کشور در آن مشارکت کردند، تنها در یک روز 10 هزار تن زباله جمع آوری شد. این سازمان غیردولتی از سال 2012 که 250 هزار نفر در اسلوونی در جمع آوری 10 هزار تن پسماند غیرقانونی شرکت کردند در بزرگ ترین روز پاکسازی به ثبت رسیده نقش داشته است.

رهبر این جنبش در اسپانیا ضمن بیان این که روز پاکسازی توسط سازمان ملل متحد حمایت می گردد، اعلام نموده که این روز به هیچکس تعلق نداشته و تنها جمع آوری داوطلبانه زباله ها با اتحاد مردم است و ارتباطی میان شهروندان و مقامات، شهرداری ها و سازمان های مربوطه برقرار می نماید. هم چنین افرادی که در این جنبش شرکت می نمایند در آینده بیشتر مراقب اند و زباله های کمتری فراوری می نمایند.

سازمان حفاظت از اقیانوس ها که 30 سال است رویدادهای جمع آوری داوطلبانه زباله ها را سازماندهی می نماید نیز با این کمپین همکاری می نماید. با این حال برخی از سازمان ها مانند شعبه فرانسوی سازمان زباله صفر از این کمپین حمایت نمی نمایند چرا که معتقدند این کمپین برای مقابله با زباله ها بسیار کارساز نیست.

این سازمان گفت اگرچه کمپین Lets Do It آگاهی ها را نسبت به زباله ها افزایش می دهد اما در راه مقابله با زباله ها تاکید باید بر فراوری زباله های کمتر باشد، نه پاکسازی و جمع آوری زباله ها.

گزارش های اخیر تلویزیون ملی فرانسه ارتباط میان برخی سازمان هایی که به طور داوطلبانه به کمپین پاکسازی پیوستند را با شرکت هایی که بیشترین میزان فراوری زباله را دارند، نشان داده است. این شرکت ها اغلب با هدف سبک کردن بار گناه فراوری انبوه زباله به این کمپین می پیوندند.

به گزارش یورونیوز، برگزارنمایندگان این کمپین اما با بیان اینکه 364 روز از سال برای انتقاد وجود دارد و 15 سپتامبر هر سال زمانی برای پاکسازی زمین است، گفتند: درست است که صنعتی شدنِ دنیا مشکلاتی به همراه خود آورده است اما تصمیم این که چه چیزی بخریم و زباله هایمان را کجا بیندازیم به هر فرد بستگی دارد و دنیا می تواند با قدرت هر یک از مردم معضل زباله را حل نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 1640

به "چگونه در پاکیزه کردن محیط اطرافمان سهیم باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در پاکیزه کردن محیط اطرافمان سهیم باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید