کارگروه آنالیز مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا را باید جدی گرفت

به گزارش بلاگ پو، یک کارشناس مسایل بین الملل گفت: تشکیل کارگروه آنالیز مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا از سوی پمپئو پیگیری سیاست تقابل با ایران و به معنای افزایش نفوذ نومحافظه کاران در کاخ سفید است.

کارگروه آنالیز مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا را باید جدی گرفت

رحمان قهرمان پور در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به تشکیل کارگروه آنالیز مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا به سرپرستی برایان هوک اظهار کرد: از نگاه درون سازمانی در آمریکا رقابت مستمر و جدی بین وزارت خارجه و دفاع درباره سیاست خارجی وجود دارد اما در نهایت این کاخ سفید است که حرف آخر را می زند. از این منظر در تحلیل سازمانی این اتفاق به معنای کوشش وزارت خارجه برای دریافت سهم بیشتر در وزارت خارجه آمریکا در قبال ایران است.

وی در ادامه گفت: در دوران ترامپ خط مشی ویژه ای در حوزه سیاست خارجی دنبال شد که به نوعی همه نهادهای موثر در سیاست خارجی آمریکا را دور زد و خودش در راس دست به اقدام زد از جمله در موضوع کره شمالی و روسیه و سیاست خارجی از بالا به پایین را در دیپلماسی پیش گرفت. در پیگیری سیاست خارجی همیشه روند به این گونه است که اول کارشناسان وارد می شوند و سپس در سطح وزیران خارجه مساله پیگیری می گردد و در نهایت به سطح رییسان جمهور منتقل و مساله نهایی می گردد. اما ترامپ این روند را معکوس نموده است. خودش ابتدا مساله را کلید می زند و سپس آن را در اختیار وزیران خارجه و کارشناسان قرار می دهد. این یک خرق عادت سازمانی در نظام تصمیم گیری آمریکاست و بیش تر از این که ضررش به چشم کشورهای دیگر رود متوجه خود آمریکا و وزارت خارجه این کشور است.

این کارشناس مسایل بین الملل در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند این اقدام در وزارت خارجه آمریکا در آستانه انتخابات کنگره و مشکلات داخلی بیش تر تبلیغاتی است، گفت: فارغ از این که این اقدام دلایل داخلی و تبلیغاتی دارد باید به آن از سوی ایران جدی نگاه گردد. بعد از تشکیل چنین کارگروهی در وزارت خزانه داری آمریکا شاهد بودیم که فشارها به ایران در این حوزه تا چه اندازه افزایش یافت و تشکیل این کارگروه در وزارت خارجه می تواند به افزایش فشارها در حوزه سیاسی و بین المللی منجر گردد.

قهرمان پور در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیگیری سیاست تقابل و مذاکره که به طور همزمان از سوی آمریکا درباره ایران اعلام می گردد چقدر باید این اقدامات را جدی گرفت؟ گفت: واقعیت این است که اگر بخواهیم بر روی اظهارات مقامات آمریکایی متمرکز شویم تصویر روشنی نمی بینیم. برخی می گویند این اقدام فشار را بر ایران بیشتر می نماید و به دنبال مهار همه جانبه ایران هستند اما برخی می گویند می خواهند مسیر مذاکره با ایران را هموار نمایند. در عین حال مساله این است که برای احیای مسیر مذاکره با ایران نیازی به تشکیل چنین کارگروهی نیست، مگر برای برجام چنین کارگروهی تشکیل شد، از این رو معتقدم کارگروه آنالیز مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا به سرپرستی برایان هوک و با راهنمایی مایک پمپئو در راستای بهبود مسیر مذاکره نیست بلکه بیش تر در راستای اعمال فشار بیش تر به ایران است.

وی ادامه داد: پمپئو کوشش دارد محترمانه و مودبانه سیاست ترامپ درباره ایران را در مسیری که خودش می خواهد یعنی مسیر تقابل پیش ببرد. بنابراین باید این کارگروه را جدی گرفت و این به معنای افزایش نفوذ نومحافظه کاران در کاخ سفید است. نومحافظه کاران نگران هستند ترامپ حرفش درباره مذاکره بدون پیش شرط با ایران را محقق کند و بر خلاف خواست آنها در مسیر تنش زدایی با ایران پیش برود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 747

به "کارگروه آنالیز مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا را باید جدی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارگروه آنالیز مسائل ایران در وزارت خارجه آمریکا را باید جدی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید