یک میلیارد و 250 میلیون دلار نمد از چهارمحال و بختیاری صادر شده است

به گزارش بلاگ پو، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: در سال های 1391 تا 1396 حدود یک میلیارد و 250 میلیون دلار محصولات نمدی از این استان صادر شده است.

یک میلیارد و 250 میلیون دلار نمد از چهارمحال و بختیاری صادر شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری، مهرداد جوادی مدیرکل میراث فرهنگی استان در آئین نکوداشت شهرکرد، شهر ملی نمد تأکید کرد: این مهم نشان می دهد هنرصنعت نمد می تواند یکی از مهمترین کالاهای صادراتی چهارمحال و بختیاری باشد.

او اضافه نمود: عمده ترین بازار هدف صادرات محصولات نمدی چهارمحالو بختیاری به کشورهای آمریکا و سوئد است.

جوادی توضیح داد: هم اینک 500 هنرمند نمدمال در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند که از این تعداد 400 نفر در شهرکرد و 100 نفر در بروجن هستند.

او اعلام کرد: تاکنون 250 فقره مجوز صنایع دستی برای این رشته صادر شده و چهار شرکت فعال در فراوری و صادرات نمد در چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری اضافه نمود: در خرداد سال 1390 نمدمالی این استان جزو میراث ناملوس ملی به ثبت رسید.

او مطرح نمود: از ویژگی های شاخص هنر نمدمالی چهارمحال و بختیاری تغییر کاربری و مصرفی کردن آن مطابق با احتیاج روز است.

جوادی اظهار کرد: با توجه به کاربرد زیاد نمد، قابلیت استفاده این فراوریات در صنایع گردشگری، خودروسازی، دفاع و ورزش نیز وجود دارد.

نوآوری مهمترین مزیت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد است

حسین خواجه بیدختی مدیرکل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی نیز در این مراسم گفت: نوآوری مهمترین مزیت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد محسوب می گردد.

خواجه بیدختی تأکید کرد: در سال های گذشته هنرمندان توانمند شهرکردی با نوآوری و به روزرسانی محصولات نمدی توانسته اند این شهر را به عنوان شهر ملی نمد به ثبت برسانند.

او اضافه نمود: شهرکرد دارای ویژگی ها و ظرفیت های بسیاری در حوزه فراوری نمد است که اگر از این ظرفیت ها بخوبی بهره گیری گردد بی شک می توان در ثبت این شهر به عنوان شهر جهانی نمد نیز پیروز عمل کرد.

خواجه بیدختی توضیح داد: با وجود ظرفیت بعضی دیگر از مناطق کشور در حوزه فراوری نمد اما مهمترین عامل برای ثبت شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد، نو آوری و مصرفی کردن نمد بوده و امید است تداوم این پویایی را در این هنر صنعت ببینیم.

او اعلام کرد: اهمیت نمد در چهارمحال و بختیاری به خوبی تبیین شده و با توجه به وفاق و همدلی شکل گرفته در این حوزه چشم انداز روشنی برای صنعت نمد در استان ترسیم می گردد.

ایران رتبه نخست صنایع دستی جهان را دارد

ویدا توحدی مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز گفت: ایران هم اینک رتبه نخست صنایع دستی در جهان را به خود اختصاص داده است.

او تأکید کرد: ایران با داشتن 10 شهر و 2 روستای فعال در فراوری صنایع دستی توانسته رتبه نخست جهان را به خود اختصاص دهد.

توحدی اضافه نمود: نمد شهرکرد، سفال شهرضا و سوزن دوزی ایرانشهر سیستان و بلوچستان از مهمترین مراکز فراوری صنایع دستی ایران محسوب می گردد.

او توضیح داد: توجه به فراوریات صنایع دستی در کشور و معرفی هنرمندان رشته های مختلف صنایع دستی به جهان باید به طور ویژه مورد توجه باشد.

در نشست شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی و با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های هنر دستی نمدمالی و قدمت دیرینه این هنر در چهارمحال و بختیاری، پرونده شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در معاونت صنایع دستی آنالیز و تأیید شد.

نمد چهارمحال و بختیاری هم اینک نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران را دارد و به همین علت ایجاد و راه اندازی رشته تحصیلی نمد در دانشکده هنر به دانشگاه شهرکرد نیز پیشنهاد شده است.

هم اینک 250 کارگاه کوچک و 15 کارگاه بزرگ فراوری نمد در چهارمحال و بختیاری با اشتغالزایی 500 نفر فعال است.

سالانه 40 تن انواع محصولات نمدی در این استان فراوری می گردد که قابلیت افزایش تا 50 تن را دارد.

فراوری محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به 2 روش سنتی و نوین صورت می گیرد که امروزه در بخش فراوری نمدهای نوین به علت نوآوری و کاربردهای مختلف افزون بر 40 نوع محصول نمد فراوری و روانه بازار مصرف می گردد.

بعضی فراوری کنندگان نمد چهارمحال و بختیاری تحصیلات دانشگاهی در رشته های طراحی و صنایع دستی و بعضی نیز تحصیلات غیرمرتبط دارند.

با توجه به آنالیز های علمی انجام شده، محصولات نمدی علاوه بر هنر دستی دارای ویژگی های خاص و در حوزه پزشکی و صنعت خودرو کاربرد دارد.

هنر نمدمالی به واسطه وجود دام فراوان و فراوری پشم به عنوان ماده اولیه، فراوری این هنر دستی از قدمت دیرینه و طولانی در چهارمحال و بختیاری برخوردار است.کارشناسان معتقدند شهرکرد توان تبدیل شدن به شهر جهانی نمد را دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4102

به "یک میلیارد و 250 میلیون دلار نمد از چهارمحال و بختیاری صادر شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک میلیارد و 250 میلیون دلار نمد از چهارمحال و بختیاری صادر شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید