نشست علمی شب افسانه برگزار گردید

به گزارش بلاگ پو، پژوهشگران و صاحبنظران حوزه علوم انسانی و مردم شناسی در نشست علمی شب افسانه موضوعات مرتبط با شب یلدا را به بحث گذاشتند.

نشست علمی شب افسانه برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این نشست نخست سیداحمد محیط طباطبائی مشاور سرپرست پژوهشگاه در خصوص فلسفه امید در آیین یلدا سخن گفت و تقدم شب به روز را نشانه نگاه مثبت ایرانیان به پیروزی خیر و روشنایی دانست.

زهره زرشناس استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در ادامه به مرور ریشه شناختی و زبان شناختی واژه یلدا پرداخت و آن را دارای ریشه سریانی دانست.

او از اهمیت این آیین در ایران باستان سخن گفت و از جمله به اشکال آن در دوره اشکانیان اشاره نمود.

علیرضا حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی نیز یلدا را یکی از نمونه های موفق میراث میان نسلی دانست و این موضوع را در سه بخش آیین قصه گویی، صندلی سفره یلدا و فالگیری در یلدا به بحث گذاشت.

فرزانه گشتاسب عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست با مرور زبان شناختی بر ریشه های یلدا به مقایسه این آیین با آیین های مشابه در فرهنگ و دین زرتشتی پرداخت و صندلی سفره در یلدا در مقایسه با گهنبارها را به بحث گذاشت.

سپس مهرداد ملک زاده مدیر پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به اهمیت قصه در شب یلدا در مورد ریشه های تاریخی قصه های پریان در ایران سخن گفت و تعاملات فرهنگی و تاریخی اقوام ایرانی را در پهنه شکل گیری قصه های پریان مورد بحث قرار داد.

محمد نجاری کارشناس مرکز اسناد آسیا نیز آیین چله زری در همدان را موضوع سخنرانی خویش قرار داد و گزارش مردم نگاری از آیین یاد شده ارائه داد.

در انتها عبدالمهدی مستکین دبیر نشست به بیان حکمت های شب یلدا پرداخت و با مروری بر اشعار شاعران بزرگ ایران چون حافظ، عطار، فردوسی، مولانا از اهمیت یلدا و مفهوم امید و خودشناسی در آن سخن گفت.

این نشست که به مناسبت آیین یلدا از طرف پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری پژوهشکده مردم شناسی برگزار گردید با موسیقی و قرائت اشعار حافظ همراه بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 3600

به "نشست علمی شب افسانه برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست علمی شب افسانه برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید