بارش های اخیر، بی سابقه نیست، اعلام شرایطی که موجب ریزش بارش های سنگین در ایران می گردد

به گزارش بلاگ پو، استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشکده علوم جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان گفت: بارش های اخیر بی سابقه نبوده و در هفتاد سال گذشته نمونه های مشابهی را همچون طغیان زاینده رود در سال 1333 دارد.

بارش های اخیر، بی سابقه نیست، اعلام شرایطی که موجب ریزش بارش های سنگین در ایران می گردد

سید ابوالفضل مسعودیان در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: میانگین روزانه بارش ایران حدود 0.7 میلی متر است. در عین حال تنها در پنج درصد از موارد میانگین بارش روزانه بر روی ایران از سه میلی متر فراتر می رود. با توجه به مساحت ایران این مقدار بارش معادل حدود پنج میلیارد مترمکعب آب است. برای آنکه میانگین بارش روزانه ایران از سه میلی متر فراتر رود، ضروری است در ترازهای مختلف جو شرایط مناسب همزمان فراهم گردد.

این استاد هواشناسی ترازهای مختلف جو را در ترازهای 300، 500 و 850 هکتوپاسکال دانست و در تشریح این شرایط مناسب گفت: باید در تراز 300 هکتوپاسکال یعنی ارتفاع حدود هفت تا هشت هزار متری نیمه خروجی رودباد بر روی ایران قرار گیرد. نقش این رودباد آن است که با ایجاد واگرایی، هوایی که در ترازهای پایین بر اثر همگرایی موجب افزایش فشار می گردد را به بالا مکش نموده و استمرار سامانه کم فشار ترازهای پایینی را تضمین می نماید.

مسعودیان ادامه داد: باید در تراز 500 هکتوپاسکال یعنی ارتفاع حدود پنج تا شش هزارمتری نیمه شرقی ناوه بادهای غربی بر روی ایران قرار گیرد. این ناوه نیز عملکردی همانند روباد فراز خود دارد و با مکش هوا به سوی بالا پرشدن سریع کم فشار زیر خود را به تعویق می اندازد.

وی اضافه نمود: باید در تراز 850 هکتوپاسکال یعنی ارتفاع حدود هزار تا دو هزار متری دو جریان برقرار باشد؛ یکی جریان هوای سرد و خشک از شمال غرب و دیگری جریان هوای گرم و مرطوب از روی دریای عرب. این دو توده هوا در ایران با هم برخورد نموده و موجب جبهه زایی و در نتیجه ناپایداری و صعود و تشکیل ابر و بارش می شوند.

میانگین شرایط جوی در زمان بارش ها

استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشکده علوم جغرافیا و برنامه ریزی دانشگاه اصفهان اعلام کرد: مجموع این شرایط موجب ریزش بارش های سنگین در ایران می گردد و بارش های اخیر نیز با همین سازوکار پدید آمده اند. نمونه این بارش ها بارها در طی هفتاد سال گذشته که اندازه گیری های هوا در ایران انجام می گردد، اتفاق افتاده است. در سال 1333 (طغیان زاینده رود)، سال 1335، سال 1358، سال 1391، سال 1394 (سیلاب های آبان ماه 1394 در نقاط مختلف کشور مانند ایلام، خراسان، کرمان و هرمزگان)، سال 1395 (سیلاب های بهمن ماه 1395 مثلاً در شیراز و جهرم) نمونه هایی از این بارش ها است.

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 6403

به "بارش های اخیر، بی سابقه نیست، اعلام شرایطی که موجب ریزش بارش های سنگین در ایران می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های اخیر، بی سابقه نیست، اعلام شرایطی که موجب ریزش بارش های سنگین در ایران می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید