برترین عکس از کرونا باز هم خوب نیست!

به گزارش بلاگ پو، مهدی کاظمی بومه درباره مسائل هنر عکاسی گفت: در کشور ما عکاسان خیلی جدی گرفته نمی شوند و بهایی به عکاسی و عکاسانی که در این رشته در حال فعالیت هستند، داده نمی گردد؛ مگر اینکه مناسبتی باشد.

برترین عکس از کرونا باز هم خوب نیست!

مهدی کاظمی بومه ـ هنرمند عکاس ـ که اخیرا در جشنواره بین المللی عکس فوتو ایموشن از او برای عکس مجسمه تقدیر به عمل آمده است، درباره سبک کاری خود به خبرنگاران اظهار کرد: من در پی سوژه هایی هستم که چهره خاصی داشته باشند و چهره شان حرفی برای گفتن داشته باشد. به کوچه و خیابان می روم تا بتوانم آدم ها را پیدا کنم و از آن ها عکاسی کنم.

او با اشاره به اینکه در معماری بیشتر در پی سازه های مدرن است، اضافه نمود: در معماری بیشتر در پی سازه های مدرن هستم و عکاسی از معماری ساختمان ها هم انجام می دهم.

کاظمی ضمن تأکید بر این نکته که عکاسی، هنر تماشا است و این تماشا با هر ابزاری قابل مشاهده است، درباره صندلی این حوزه در کشور گفت: به عکاسی ایرانی تا جایی که من اطلاع دارم خیلی پرداخته نمی گردد. به عقیده این هنرمند کمبود امکانات در این حوزه مثل سابق مطرح نیست؛ چراکه امروزه با یک دوربین ساده هم می توان عکاسی کرد.

کاظمی در عین حال اظهار داشت: البته این نکته هم وجود دارد که در بعضی از حوزه ها مثل عکاسی حیات وحش، به امکانات پیشرفته تری احتیاج است.

به گفته او در عکاسی مستند، ارتباط با سوژه و چگونگی ارتباط گرفتن از طرفی و همذات پنداری با سوژه از طرف دیگر اهمیت بالایی دارد.

کاظمی ضمن اشاره به این نکته که کشور ما برای یک عکاس خیابانی پر از سوژه های خوبی است که قابل کشف هستند، درباره تأثیر ویروس کرونا بر هنر عکاسی گفت: می توانم بگویم تأثیر این ویروس بر حوزه عکاسی بیشتر بوده است؛ چراکه یک عکاس باید به محیط بیرون برود تا عکاسی کند اما در رشته های دیگر، فراوری اثر در یک محیط انفرادی هم ممکن است.

او بعلاوه در پاسخ به سوالی درباره اینکه ویروس کرونا تبدیل به سوژه ای مهم و غالب برای عکاسان شده است، اظهار کرد: حتی اگر برترین سوژه هم از این بیماری به دست بیاوریم، باز هم خوب نیست؛ چون ویروس کرونا ذاتا یک پدیده شر است. ولی از طرفی یک عکس با موضوع این بیماری می تواند پیغام آور خیلی از چیزها و اتفاقاتی باشد که در بیمارستان ها رخ می دهد و آدم های عادی نمی توانند ببینند.

کاظمی، عکاس و هنرمند درباره تجربه برگزاری نمایشگاه های مجازی با توجه به طولانی شدن فرایند شیوع ویروس کرونا در جهان، اضافه نمود: به واسطه بعضی از نمایشگاه ها، تعدادی از آثار به صورت مجازی به نمایش گذاشته شدند. این اتفاق یک نکته مثبت داشت و آن توجه به فضای مجازی در قالب عکس تماشا بیش از گذشته بود. زمانی که این اتفاق می افتد شما می توانید مخاطب بیشتری داشته باشید؛ چراکه یک عکس را در فضای مجازی هزاران نفر می توانند مشاهده نمایند در صورتی که در نمایشگاه فیزیکی این امکان کمتر وجود دارد.

این عکاس بعلاوه در پاسخ به پرسشی که از او درباره سرنوشت هنر عکاسی با توجه به طولانی شدن فرایند شیوع ویروس کرونا پرسیده شد، اظهار کرد: در صورتی که نتوانیم عصر پساکرونا را تصور کنیم، باز هم با این وجود عکاسی به راه خودش ادامه می دهد اما شاید کمی نمایدتر. با این حال اما عکاسی در این دوره صدایی برای آیندگان خواهد بود تا درباره آنچه اتفاق افتاده به آن ها اطلاع رسانی کند.

کاظمی در آخر ضمن اشاره به این نکته که هر عکاسی بر اساس موضوعاتی که دوست دارد عکاسی می نماید، گفت: اگر موضوعی باعث پویایی هنر عکاسی گردد دنبال کردن آن هیچ منعی ندارد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

batask.ir: ترجمه آنلاین و دارالترجمه آنلاین، ترجمه مقالات انگلیسی

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 53755

به "برترین عکس از کرونا باز هم خوب نیست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین عکس از کرونا باز هم خوب نیست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید