عَلوه، روستای دمنوش ها، چای ترش ثروت نهفته دیگر در دل خوزستان

به گزارش بلاگ پو، استان خوزستان های یکی از قطب های کشاورزی کشور به شمار می رود که از آن جمله می توان به تولید خرما، برنج، گندم اشاره کرد.

عَلوه، روستای دمنوش ها، چای ترش ثروت نهفته دیگر در دل خوزستان

به گزارش از ، استان خوزستان، استانی پهناور است که از آن به عنوان قلب تپنده ایران یاد می گردد. نام این استان یادآور نخل های تنومد و سر به فلک کشیده با درخشش رطب های شیرین ذهن را نوازش می دهد، اما ثروت این استان فقط رطب و خرما نیست، شالیزار های مخملی برنج، اراضی سبزی، باغ های مرکبات و... ثروت های نهفته در دل خوزستان هستند.

دقیق که شویم متوجه خواهیم شد تولیدات و اراضی کشاورزی خوزستان به موارد مذکور ختم نمی گردد. کافی است در روستا های حاشیه اهواز قدم بگذارید، در کنار نخل های تنومد و استوار و در دل نخلستان ها، باغات انگور با یاقوت های سبز و سرخ خودنمایی می نمایند.

وارد روستا ها که می شوید، دستان پینه بسته زنان و مردانی را می بینید که با توانی بی نظیر صنایع دستی می آفرینند و گل های سرخ چای ترش را از میان بوته های سبز می چینند و ذائقه را با نوشیدن این دمنوش ترش می نمایند.

علوه یکی از روستا های واقع در شهرستان کارون از توابع کلانشهر اهواز است که ظرفیت های فراوانی در تولید محصولات کشاورزی و صنایع دستی دارد.

در ادامه گزارش با این روستای گردشگری و معدن چای ترش اهواز آشنا می شویم.

حسن ناصر فعال محیط زیست و مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: سال جاری پیروز شدیم 10 هکتار از مزارع روستای عِلوه این شهرستان را به کشت چای ترش اختصاص دهیم، این در حالی است که در سال های قبل فقط در نیم هکتار از اراضی کشاورزی این روستا چای ترش کشت می شد.

او اضافه نمود: به دلیل نبود حمایت، این نوع کشت در حال جمع آوری بود، اما خوشبختانه باتوجه به افزایش تعداد گردشگران و استقبال بسیار خوب از روستای عَلوه، از سوی اهالی این روستا، سطح زیر کشت چای ترش افزایش یافت.

ناصر گفت: درحال حاضر به جای کشت برنج، چای ترش در اراضی اطراف روستا کشت شد و خوشبختانه تاکنون عملیات کشت بخوبی اجرا شده است.

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون بیان کرد: روستای عَلوه به عنوان روستای دمنوش ها معروف است چراکه 3 نوع دمنوش کشت و تولید می گردد، اما چای ترش معروف ترین دمنوشی است که همه با آن آشنایی دارند.

این فعال محیط زیست ادامه داد: دمنوشی به نام کافی شعر نیز در این روستا تولید می گردد که انشاءالله در اردیبهشت سال آینده برداشت آن صورت می گیرد، ضمن اینکه دمنوش گوطوب یا همان خارخاسک نیز در اطراف این روستا کشت می گردد و وارد بازار می گردد و همچنین گردشگرانی که به این روستا سفر می نمایند می توانند این دمنوش را میل نمایند.

این مقام مسئول شرح داد: محصولات تولیدی روستای عَلوه فقط به دمنوش ها محدود نمی گردد، بلکه محصولات دیگری از جمله؛ خرما، کنجد، انگور و برخی مرکبات نیز به میزان محدود در این روستا کشت و روانه بازار می گردد.

حسن ناصر درخصوص میزان برداشت چای ترش از اراضی زیرکشت این محصول گفت: پیش بینی می کنیم 1.5 تُن از این محصول از اراضی زیر کشت برداشت و روانه بازار مصرف گردد.

او اضافه نمود: بدلیل سیلابی که در ابتدای سال جاری در استان حادث شد و اراضی کشاورزی روستا های شهرستان کارون را تحت تاثیر قرار داد، کشت چای ترش با تاخیر انجام شد و در حال حاضر ارتفاع این گیاه کم است و محصول کمتری برداشت خواهد شد.

ناصر اظهار کرد: چای ترش یک گیاه گرمادوست است و در اردیبهشت ماه کشت و در مهرماه برداشت می گردد، اما باتوجه به سرد شدن تدریجی هوا و از بین رفتن چای، مجبور به برداشت هستیم.

او اذعان داشت: این محصول هر سال اردیبهشت ماه کشت می شد، اما به دلیل زیرآب بودن اراضی امکان کشت نبود، اکنون چندین برابر برداشت محصول را شاهد بودیم، اما بدلیل اتفاقات مذکور، کشت و برداشت با تاخیر انجام شد و میزان محصول برداشتی هم کاهش دارد.

این فعال محیط زیست گفت: ارگانیک بودن یکی از ویژگی های منحصر به فرد محصولات تولیدی روستای علوه است، بطوری که تمامی محصولات از جمله، چای ترش، انگور، کنجد، خرما و ... ارگانیک هستند و همین عامل باعث شده تا طمعی خاص داشته باشند و گردشگران به این روستا جذب شوند.

مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون گفت: برای معرفی ظرفیت های پنهان استان خوزستان و کلانشهر اهواز، جشنواره چای ترش برگزار گشت و در این جشنواره گردشگران و سایر افراد با ظرفیت های مختلف آشنا شدند.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان کارون درخصوص ظرفیت پذیرش گردشگر در روستای علوه ادامه داد: روزانه قابلیت پذیرش 300 نفر گردشگر در این روستا وجود دارد و امکان پذیرش بیش از این تعداد وجود ندارد.

او شرح داد: افرادی که هدفشان بازدید از روستای علوه است و نیازی به دریافت خدمات ندارند، می توانند به این روستای زیبا سفر کرده و آن را از نزدیک تماشا نمایند.

حسن ناصر بیان داشت: تلاش ما این است که ظرفیت پذیرش گردشگران و ارائه خدمات به نحو احسن به آن ها را افزایش دهیم و بزودی شاهد ثبت 15 اقامتگاه در این روستا باشیم تا گردشگران بتوانند شب را در این روستا بگذرانند.

او درخصوص مسائل اقتصادی مربوط به تولید چای ترش در روستای علوه گفت: پیش از اینکه اداره میراث فرهنگی به موضوع کشت محصولات کشاورزی از جمله چای ترش ورود کند، به اقوام و آشنایان کشاورزان اهدا می شد.

ناصر شرح داد: از زمانی که گردشگران به این روستا ورود کردند، با فروش این محصول به گردشگران، برای کشاورزان درآمدزایی حدود 300 میلیون ریال از هر هکتار خواهد داشت.

این فعال محیط زیست بیان داشت: بذر، برگ و دانه چای ترش گیاهی کاملا دارویی است و برای کشاورز صرفه اقتصادی و درآمدزایی بسیار خوبی دارد.

هدف از معرفی این روستا به عنوان روستای گردشگری، اشتغالزایی برای ساکنان آن است، به اینصورت که تهیه و توزیع محصولات مختلف از جمله؛ صنایع دستی، غذا های محلی، کنجد، چای ترش، تخم مرغ محلی و... در روستای علوه انجام می گردد.

مجتبی گهستونی گردشگر و فعال محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: روستای علوه در حاشیه کلانشهر اهواز و در شهرستان کارون قرار گرفته است که به دلیل داشتن جنبه های گردشگری، روستایی ویژه در استان خوزستان محسوب می گردد.

او اضافه نمود: این روستا به لحاظ طبیعی در مجاورت رودخانه کارون قرار گرفته، همچنین مزارع متنوعی دارد و به لحاظ مردم شناسی از تنوع فرهنگی برخوردار است و از نظر تاریخی و آداب و رسوم نیز ظرفیت های بالقوه ای دارد، که همین عوامل سبب جذب گردشگران بسکمک به این روستا شده است.

گهستونی اظهار کرد: تولید چای ترش، زعفران که در محلی به آن اِسفِر می گویند، کنجد، برنج، خرمای مرغوب و سایر محصولات زراعی باعث شده تا این روستا طرفداران خاص خود را داشته باشد.

این فعال محیط زیست بیان داشت: همچنین مردم این روستا توانسته اند با تولید صنایع دستی به درآمدزایی و اشتغال جوامع محلی کمک شایانی نمایند، ضمن اینکه حضور گردشگران در این روستا به اقتصاد این روستا و اشتغال ساکنان آن بصورت غیرمستقیم کمک کرده است.

در ادامه به سراغ کشاورزان ساکن در روستای علوه رفتیم و با آن ها گفت و گو کردیم.

یکی از کشاورزان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: اردیبهشت هرسال عملیات کشت چای ترش انجام می گردد و آبان ماه همان سال نیز برداشت این محصول آغاز می گردد.

او اضافه نمود: نگهداری از این محصول از زمان کشت تا برداشت همانند سایر محصولات کشاورزی و صیفی جات است و هفته ای یکبار و در صورتی که هوا گرم باشد، هفته 2 مرتبه به آبکمک نیاز دارد.

این کشاورز ادامه داد: یکی از ویژگی های این محصول که باعث می گردد با آب و هوای خوزستان سازگار باشد، مقاوم بودن آن در برابر گرما است و باید از خاک آن مراقبت کرد و به موقع آبکمک نمود تا خاک آن دچار خشکی نگردد و به گیاه آسیبی نرسد.

باوی یکی دیگر از کشاورزان ساکن در روستای علوه که مزارع چای ترش دارد، در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: چای ترش از جمله دمنوش هایی است که از خواص فراوانی برخوردار است.

او اضافه نمود: مفید بودن برای فشارخون و تنظیم آن، کاهش غلظت خون، رقیق نماینده و درمان کبد چرب نیز از خواص چای ترش به شمار می رود.

این کشاورز اظهار کرد: سیلاب اخیر سبب شد زمان کشت و به تبع آن برداشت چای ترش نیز با تاخیر انجام گردد.

باوی بیان داشت: در سال های گذشته، چای ترش فقط برای مصرف داخلی کشت می شد و به میزان انبوه کشت نمی کردیم، اما پیگیری های مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان کارون سبب شد فروش فوق العاده و درآمد زیادی داشته باشیم.

باتوجه به اینکه روستای علوه یکی از روستا های با شرایط ویژه و با ظرفیت پذیرش گردشگر و جاذبه های فراوانی است، گردشگران زیادی را به خود جذب کرده، به سراغ آن ها رفتیم و با آن ها به گفت و گو نشستیم.

بانوی جوانی که درحال بازدید از مزارع خوش عطر چای ترش روستای علوه بود، در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: شنیده بودم در حاشیه اهواز مزارع چای ترش وجود دارد و تمایل زیادی به دیدن این مزارع داشتم.

او اضافه نمود: با دوستان تصمیم گرفتیم با تور گردشگری به دیدن این مزارع در روستای علوه بیاییم و از نزدیک شاهد این مزارع زیبا و چشم نواز باشیم.

این گردشگر بیان کرد: از وجود مزارع چای ترش در مناطقی از ایران اطلاع داشتم، اما اطلاع نداشتم که در جلگه خوزستان و روستا های اهواز این نوع چای که بسیار خوشمزه است، کشت می گردد.

حالا که چای ترش همچون سایر محصولات در استان خوزستان کشت می گردد و رونق اشتغال و جذب گردشگر را به دنبال دارد، انتظار می رود مسئولان استان از جمله؛ سازمان جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و سایر سازمان های مربوطه از چنین محصولاتی که صنعت گردشگری را در استان پهناور و مستعد گردشگری خوزستان حمایت نمایند.

وقتی چرخ تولید یک کشور به راحتی می چرخد، نه تنها ارز از کشور خارج نمی گردد، بلکه سبب ارزآوری از طرق مختلف می گردد که یکی از راه های ارزآوری گردشگری است که فقط به واسطه اهالی یک منطقه میسر نمی گردد و همانطور که گذشته ها گفته اند: یک دست صدا ندارد، باید همگی دست به دست هم دهیم تا شاهد خودکفایی تولید و رونق اشتغال در کشور باشیم.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

گ

banima.ir: مجله گردشگری و مسافرتی بانیما

chinaro.ir: مجله گردشگری چین، سفر به پکن، شانگهای هانگزو

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 مهر 1400 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 16080

به "عَلوه، روستای دمنوش ها، چای ترش ثروت نهفته دیگر در دل خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عَلوه، روستای دمنوش ها، چای ترش ثروت نهفته دیگر در دل خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید