همدانی ها از اول آبان منتظر آمارگیران باشند، اطلاعات نادرست مراکزبهداشت روستایی دلیل مغایرت آمار

به گزارش بلاگ پو، خبرنگاران/همدان رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان همدان گفت: طرح ثبتی مبنایی سرشماری نفوس و مسکن سال 1400 از یک آبان ماه در شهرستان همدان اجرایی می گردد.

همدانی ها از اول آبان منتظر آمارگیران باشند، اطلاعات نادرست مراکزبهداشت روستایی دلیل مغایرت آمار

به گزارش خبرنگاران، سید اسکندر صیدایی پنجشنبه 22 مهرماه در نشست خبری با بیان اینکه مدیریت در جهانی پیچیده و تخصصی امروز باید به شیوه علمی باشد، اظهار کرد: در اصول مدیریت، برنامه ریزی شالوده آن است و برای اینکه برنامه ریزی دقیق و جامعی داشته باشیم احتیاجمند اطلاعات چه در سطح ملی و چه استانی هستیم.

وی با بیان اینکه اطلاعات باید دقیق،صحیح و روزآمد باشد، توضیح داد: یکی از راه های بدست آوردن این اطلاعات که مهم ترین آن هم هست، سرشماری است که پیشینه طولانی در ایران دارد.

صیدایی با اشاره به اینکه 3800 سال قبل از میلاد هم بعضی از کشورهای بزرگ و دارای تمدن جهان از سرشماری بهره می گرفتند، افزود: در سال 1894 میلادی اولین سرشماری با روش نوین امروزی در سوئد انجام شد، در ایران هم 420 سال قبل از میلاد سرشماری به دست حاکمان آن موقع انجام گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سرشماری با روش نوین را برای اولین بار در ایران مربوط به زمان ناصرالدین شاه در تهران بیان نمود و گفت: از سال 1335 تا امروز با دوره های 10 ساله و این اواخر 5 ساله سرشماری نفوس و مسکن در ایران اجرایی شده است.

صیدایی با بیان اینکه در جهانی امروز سرشماری سنتی به سرشماری ثبتی مبنایی تغییر روش داده است، اظهار کرد: در روش ثبتی مبنا با استفاده از سامانه های دولتی و خصوصی می توان هر تغییر به وجود آمده در خصوص سواد، مهاجرت و جمعیت را در سامانه اعمال کرد.

وی با اشاره به اینکه در سرشماری سال 95 ترکیبی از دو روش سنتی و ثبتی مبنایی مورد استفاده نهاده شد، اعلام کرد: در سال 95 بستر بسیار با اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در خدمت همه ابعاد برنامه ریزی و سرشماری نهاده شد و با ارائه پرسشنامه الکترونیک با تبلت، توانستیم کاغذ را حذف کنیم و با آموزش های مـورد احتیاج پس از دریافت اطلاعات و ثبت در تبلت آن را به سامانه منتقل کنیم تا سرعت، دقت و کیفیت در آمارگیری بالا رود.

وی اولین نتیجه آمارگیری به روش نو را سرعت در نتیجه آمار دانست و گفت: در سرشماری سال 1400 که مبنایی برای سرشماری کلی در سال 1405 است، پنج استان به صورت پایلوت مورد آمارگیری قرار خواهند گرفت که شهرستان همدان سهم استان در این طرح است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بیان نمود: علاوه بر شهرستان همدان؛ بخشی از شهر اهواز از استان خوزستان، پیرانشهر در استان آذربایجان غربی، بعضی از منطقه ها کاشان از استان اصفهان و بخشی از بجنورد از استان خراسان شمالی به شیوه میدانی برای اجرای سرشماری ثبتی مبنا در کشور انتخاب شده اند.

صیدایی بیان نمود: شهرستان همدان 676 هزار و 105 نفر جمعیت، 121 روستا و چهار شهر دارد که در این طرح با 403 نفر مأمور آمارگیر، 475 تبلت، 72 لپ تاپ و در طی 20 روز تمام شماری خواهد شد.

وی افزود: از مدت ها قبل بلوک بندی مورد احتیاج و و فرآیندهای لازم برای اجرای این طرح سازماندهی شده تا به علت اهمیت این اطلاعات و سرعت و دقت آن، داده های کاملی برای برنامه ریزی در اختیار مسئولان قرار گیرد.

صیدایی اعلام کرد: متأسفانه یک پیش زمینه اشتباه در بین مردم مبنی بر اینکه با ارائه اطلاعات خود و خانواده درگیر مباحث مالیات و غیره خواهیم شد، وجود دارد، ما فرهنگ مردم را بالا می بینم و انتظار همکاری لازم برای جمع آوری این اطلاعات را داریم.

وی با بیان اینکه پروتکل های بهداشتی به صورت کامل در این طرح رعایت خواهد شد، توضیح داد: اهمیت تبلیغات و اعتمادسازی بر همه مبرهن است، سعی می کنیم به وسیله کانال های مختلف اطلاع رسانی لازم برای اعتمادسازی مردم انجام گردد.

وی با اشاره به هزینه های مختلف این طرح از جمله دستمزد مأموران آمارگیری، وسایل نقلیه، هزینه های پشتیبانی و تبلت اعلام کرد: تا به امروز اعتباز لازم برای اجرای این طرح برآورد نشده اما با وجود افزایش هزینه ها در حال چانه زنی با مرکز آمار برای اخذ اعتبار بیشتر برای اجرای هر چه بهتر طرج هستیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کرد: یک پرسشنامه علمی استاندارد در سراسر کشور مورد استفاده قرار می گیرد و تیم پشتیبانی به صورت روزانه این اطلاعات دریافتی را چک خواهند کرد تا طرح با کمترین خطا انجام گردد و هیچ نقطه ای از شهر همدان از سرشماری جا نیافتد.

صیدایی در پاسخ به این سوال که آیا به علت ادعای نماینده همدان مبنی بر اینکه جمعیت همدان کم شمرده شده، در این طرح انتخاب شده است، گفت: سرشماری خاص استان همدان نیست و چهار استان دیگر هم در این طرح وجود دارند، مرکز آمار با اهداف خود به این نتیجه رسیده که با تجزیه و تحلیل اطلاعات این پنج نقطه در کشور می تواند به نتیجه مطلوب خود دست یابد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: بعضی از کشورها به طور سالانه اطلاعات را جمع آوری و مورد سنجش قرار می دهند، در ایران جمعیت روستایی رو به کاهش است و شهرها به کلان شهر شدن در حال تغییر هستند و به همین علت احتیاجمند آمارگیری در سطح کشور هستیم.

مهدی صدوقی اظهار کرد: در سال 95 که به صورت عمومی سرشماری نفوس و مسکن انجام شد، به علت دریافت اطلاعات به وسیله تبلت، نتایج در عرض سه ماه بارگذاری شد و نتیجه دقیق و ریز آن هم پس از شش ماه در اختیار مسئولان و مردم گذاشته شد که این بار به علت محدود بودن منطقه ها آمارگیری بسیار زودتر اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه 960 نفر نیرو در طرح سرشماری در این پنج استان فعالیت خواهند کرد، اعلام کرد: بیشترین تعداد نیرو در این طرح مربوط به استان همدان است که 403 نفر نیروی آمارگیر، 67 نفر کارشناس فنی و اجرایی و 5 نفر به عنوان معاون فنی در این طرح مشغول به کار هستند.

صدوقی افزود: به هر مکانی مراجعه خواهیم کرد و امکان جاماندن یک سلول از سرشماری وجود ندارد، سوالاتی در خصوص لیست مکان ها، خانواده، اطلاعات هر فرد خانوار و محل سکونت اشخاص در پرسشنامه تعبیه شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اظهار کرد: مهاجرت می تواند یکی از دلایل مغایرت اطلاعات بدست آمده با گذشته باشد چرا که همدان استانی مهاجر فرست محسوب می گردد.

وی بابیان اینکه در سرشماری قبلی بعضی معتقد بودند که روستا یا شهرشان کم شماری شده، توضیح داد: اطلاعات مورد بازبینی نهاده شد و صحت آن تأیید شد، این عدم تطبیق می تواند به علت وجود اطلاعات نادرست در مراکز بهداشت باشد.

صدوقی در سرانجام یادآوردشد: به علت وجود سیاست اشتباه تخصیص بودجه به روستاها بر اساس جمعیت، می تواند یکی از عوامل درج اطلاعات نادرست باشد که قابل اصلاح است.

انهای پیغام

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

asiaro.ir: سفر به آسیا و کشورهای شرق آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه

thailandro.ir: سفر به تایلند با همه خوشی ها و تفریحات هیجان انگیز

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 56309

به "همدانی ها از اول آبان منتظر آمارگیران باشند، اطلاعات نادرست مراکزبهداشت روستایی دلیل مغایرت آمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همدانی ها از اول آبان منتظر آمارگیران باشند، اطلاعات نادرست مراکزبهداشت روستایی دلیل مغایرت آمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید