کنترل کننده گرمکن بخش احیاء کاتالیست به دست متخصصان ساخته شد

به گزارش بلاگ پو، به گزارش خبرنگاران، هاشم نامور بیان داشت: این قطعه الکتریکی باتوجه به حساسیت های فرآیندی و تنگناهای موجود برای تامین قطعه یدکی، با اتکا بر توان متخصصان برق و ابزار دقیق پالایشگاه بندرعباس طراحی شد.

کنترل کننده گرمکن بخش احیاء کاتالیست به دست متخصصان ساخته شد

وی بیان داشت: قطعه الکتریکی بسیار حساس کنترل کننده بخش گرمکن واحد احیای کاتالیست که درایور تایرستور (THYRISTOR DRIVER) نامیده می گردد، وظیفه کنترل گرمکن واحد جدید بنزین سازی پالایشگاه نفت بندرعباس را بر عهده دارد که به علت بروز مشکل فنی از مدار سرویس خارج شده بود.

این مقام مسئول اظهارداشت: خرابی و مشکل در این قطعه الکتریکی از مسائل دیگر صنایع پالایشی و پتروشیمی نیز بوده که دستیابی به این موفقیت، گامی موثر در راستای اقتصاد مقاومتی، نبود وابستگی به خارج از کشور، جلوگیری از خروج ارز و یاری به حفظ فراوری مستمر فرآورده های نفتی است.

همچنین در ادامه رئیس نگهداری و تعمیرات برق شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز گفت: با بروز مشکل فنی در پانل الکتریکی کنترل، بخش گرمکن واحد احیای کاتالیست از مدار خارج شد که بدون این بخش، کارکرد واحد بنزین سازی تنها به مدت 4 روز امکان پذیر است.

محمدی فر اضافه نمود: با آنالیز و عیب یابی تعیین شد برد و قطعه الکترکی کنترل گرمکن دچار مشکل فنی شده و با توجه به کمبود زمان و نبود امکان تامین قطعه یدکی از خارج از کشور به علت تحریم، علاوه بر کوشش مستمر همکاران واحد تدارکات و خدمات کالا، برای تامین آن از منابع داخلی و خارجی، کوشش برای ساخت آن در پالایشگاه نفت بندرعباس با امکانات موجود به عنوان آخرین راه حل اقدام شد.

وی بیان داشت: با توجه به نبود امکان دسترسی به داخل قطعه مورد نظر به منظور تحلیل قطعه ها، متخصصان برق و ابزار دقیق پالایشگاه نفت بندرعباس با تحلیل عملکرد قطعه، به صورت مبتکرانه نسبت به طراحی آن اقدام و قطعه مشابه آن را ساختند.

این مسئول اظهارداشت: با بکارگیری به موقع این قطعه، مانع از توقف ناخواسته واحد بنزین سازی به علت دسترسی نداشتن به قطعه های یدکی شد.

فراوری اسید کلریدریک صنایع پالایشگاهی در پالایش نفت بندرعباس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس در ادامه گفت: برای نخستین بار در کشور و با تکیه بر توان و تخصص داخلی و قطع وابستگی به خارج از کشور، اسید کلریدریک(HCL) با خلوص و فشار بالا برای صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی ها در این پالایشگاه فراوری شد.

نامور اضافه نمود: پیش از این اسید کلریدریک از خارج کشور تامین می شد که هم اکنون با کوشش کارکنان پالایشگاه نفت بندرعباس این ماده مصرفی مورد استفاده صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی ها با خلوص و فشار بالا فراوری شد.

وی بیان داشت: دستیابی به این موفقیت علاوه بر قطع وابستگی به خارج از کشور برای تامین اسید کلریدریک، موجب صرفه جویی مالی و سرعت بخشی در اجرای فرآیندهای پالایشگاهی نیز می گردد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اظهارداشت: با توجه به آماده سازی واحدهای جدید طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس، از اسید کلریدریک برای راه اندازی بخش ایزومرسازی واحد ایزومریزاسیون استفاده می گردد.

نامور افزود: ایزومرسازی یکی از بخش های مهم و حساس واحد ایزومریزاسیون بوده که محصول اصلی آن، ایزومریت(Isomerate) به عنوان یکی از اجزای اصلی فراوری بنزین با استاندارد یورو 5 است و مهم ترین مرحله در آماده سازی این بخش پیش از استفاده از کاتالیست در راکتورهای آن، مرحله شست و شو با اسیدکلریریک (ACIDIZING) است.

وی گفت: در حال حاضر تنها شرکت پالایش نفت بندرعباس است که اسیدکلریدریک مناسب واحد های ایزومریزاسیون را با ویژگی و استانداردهای لازم در کشور فراوری می نماید و در آسیا تنها کشورهای چین و هند فراوری کننده آن محسوب می شدند.

این مسوول ادامه داد: شرکت پالایش نفت بندرعباس روزانه ظرفیت فراوری 500 کیلوگرم اسید کلریدریک دارد که با راه اندازی سامانه فراوری اسید کلریدریک، فرآیند اسید ایزینگ واحد ایزومرسازی که قرار بود در مدت 21 روز انجام گردد، در مدت 8 روز به سرانجام رسید.

وی گفت: با توجه به محدودیت زمانی برای راه اندازی واحد ایزومریزاسیون و فراوری بنزین با کیفیت، با حضور تیم 50 نفره از متخصصان پالایشگاه، طراحی و دستیابی به محصول در مدت سه هفته و بدون سرمایه گذاری انجام شد.

لازم به ذکر است با توجه به حساسیت و ارزش بالای کاتالیست، از عملیات اسیدایزینگ برای از بین بردن زنگار و اکسیدهای موجود روی سطح داخلی راکتور و مسیرهای ارتباطی برای محافظت از کاتالیست استفاده می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

georgiaro.ir: گرجستان: سفری به کشور زیبایی ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: blogpo.ir شناسه مطلب: 4239

به "کنترل کننده گرمکن بخش احیاء کاتالیست به دست متخصصان ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل کننده گرمکن بخش احیاء کاتالیست به دست متخصصان ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید